Kanske glömde jag att säga att man ska helst inte ha så mycket vatten att på översidan flyter krukorna. Trol. funkar det med småttingarna att vattnet sugs upp, men ex. normala pelargonior söker rötterna ner till mattan och suger i sig vattnet. Trädgårdsmästaren sa att om man lägger uppåt den "svampiga" sidan så har man snart rötter fastvuxna i bevattningsmattan, men rötterna kan inte fastna på den hala sidan utan drar vattnet genom de hårfina hålen i den hala sidan. Nu har det kommit bevattningsmattor som kan ta hela 4 liter vatten under sig. Har köpt på prov sådana och när vi åker till tyskland så finns det hur mycket som helst av denna sorten.
Häftigaste tyckte jag om blomlådorna med underbevattning. Nu har man fått vattna varteviga dag, men våra är ju gamla och dags att byta ut, så då ska jag ha den nya sorten. Det fanns olika storlekar, nästan som krukor och sen lite längre och dem kan man hänga nån annanstans där man vill ha dem. Jättebra grej, om du har bevattningshjälp, så lär henne detta. Det blir inte så betungande. ...... Fuchsian ......
PS. Embees, Nu löste du mina sådders öde till våren!!!! Vi kommer nog vara på borta ett par dygn i taget, så det tänkte jag inte på att använda dem till babyssar. Tack för rådet!!!! ....Fuchsian...
Redigerat av fuchsian: 19-01-2011, 15:19
|