Min första tanke är: Vad för typ av växthus skulle man kunna tänkas vilja ha i juli-augusti i norra Italien. Även om det var dit förmögna romare "flydde" under de varmaste månaderna så är det ju inte helt svalt heller. Jag antar att sådana växthus vi har här i Sverige går bort m a o.
Kanske mer ett slags orangeri (som i och för sig oftast står tomt på sommaren då det var där man förvarade stora krukodlade träd t ex citrus på vintern) där man mer har växter för att skapa en trivsam miljö än att odla dem i egentlig mening. Det skulle t ex kunna vara nersänkt/-grävt med stengrund för att få mer svalka och med tyger i taket eller vitkalkat takglas av samma anledning.
Då skulle jag kunna tänka mig att man kan ha dekorativa medelhavsväxter där såsom Aloe Vera, citrus, fikon, granatäpple, någon typ av palm, drakblodsträd etc. Även om dessa skulle klara sig alldeles utmärkt utomhus, förstås.
Här kanske du kan få lite inspiration:
http://www.drakenius.se/category.html?category_id=19Men, det är kanske inte alls den tanken du har för boken.