CITAT (netha @ 20-01-2011, 22:00)

Av olika anledningar kan man behöva extra tillskott av B-vitaminer. Nu är det så finurligt att kroppen bara tar emot det den behöver ... resten kissar man ut. Så det har ingen betydelse hur "starka" tabletter man sväljer,
Själv sväljer jag en tablett B- vitaminer/dag , inköpt på Apoteket
Det där har jag alltid hört tidigare men enligt uppgift så lagras B6. B12 skall man väl inte heller överdosera?
En forkare publicerade nyligen en studie där de kommit fram till att kvinnor som åt multipreparat hade en ökad risk för bröstcancer. Forskaren skrev "folsyra?" eftersom höga folsyravärden har koppling till cancer.
Jag tror dock att det är mer komplicerat än så och det är inte alls säkert att överdosering av B-vitaminer är skadligt.
Har själv funderat på att prova men tvekat för att de blivit så starka men jag vet inte och kan ni komma med fakta som kan övertyga mig så är jag mycket tacksam. Jag hade ju som sagt folsyravärden högre än man skall ha men det kan ju bero på att jag hade brist på något annat och inte på för stort intag.
Alla vitaminer och mineraler påverkar varandra.
Jag åt magnesium + B6 för några år sedan och blev skitdålig.
Till Red Top: Det var det här som gjorde att jag frågade om läkaren kollat.
Det räcker således inte att bara fylla på med ”B-vitamin”, först måste vi veta vilka sorters B-vitaminer som behöver tillföras. Det kan din läkare avgöra med några enkla blodprov."
Jag trodde att det var din åsikt och såg inte att just den texten kom från en sida på nätet.
Sedan kan man ju tycka att det är märkligt att läkaren nöjer sig med tillskott och inte tar reda på VARFÖR upptaget inte fungear.
Redigerat av Christa: 21-01-2011, 08:58