Jag tror att "bäste före" är satt med minst sjufaldig mariginal.
Fick ett fotouppdrag i slutet på april i mitten på 90-talet. Det gällde naturbild med anknytning till jämtlandsskogarnas bärrikedom. Jag hade en spann med 15 l lingon i frysen. Plockade och rensade 1985. Åkte ut i skogen till ett hygge i söderläge. Letade upp ett stort stenblock som det var tinat runt och hällde ut ett par nävar och lade dit en bärplockare (inte gubbe). Tog bilden och den blev helt OK. Samma med sylten som hade etiketten "Lingon 85/94" Sista burken gick några år senare. Alldeles utmärkt sylt.
Viltkött har vi aldrig märkt någon frysföråldring av. Vitfisk upp till 2 år. Feta fiskar ca ett halvår. Fett och melarat kött mellan ett par månader och ett halvår. Färdig mat /rester högst ett par månader.
Grundfaktorer i frysen är -20°, tydliga etiketter och framför allt snabb infrysning. Det där med -18° är högsta acceptabla temp. Och fladdera inte i frysdörr eller boxlock.
Men — Se, lukta och känn alltid på den tinade produkten.
Viktiga bevakningar i kylen: Förpackningsdag - bästföredag = +cirka 20% i obruten förpackning. Annars inom någon dag. Grönsaker: Lukta och se dagligen. Rensa ut före längre bortovaro.
Börjar bli skeptisk till mjölkprodukter. Förett tiotal år sedan var mjölken tjock ett par dagar efter öppnanadet. Idag är den användbar en vecka efter öppnandet och bfdatum. För att inte tala gräddförpackningarna.
Jag tror dessutom att det är viktigare att hålla rent på köksbänken, rena redskap och god handhygien. Samt att servera varm mat varm alt kall mat väl avkyld.
|