Christa
Man kan kostatera att bäst före datum långt ifrån alltid verkligen anger gränsen för hur länge ett livsmedel håller sig.

Torkade bönor, linser och ärter är ett exempel. De håller sig långt efter bäst före datum men frågan är när de faktiskt är för gamla?

Frysta varor är ett annat exempel. Har ni några fakta som säger något om hur länge man kan spara mat i frysen utan att den blir mindre lämplig att äta?

malcolm
Man får använda sitt sunda förnuft, lukta och ev. smaka om det är okej. Fläskkarré som legat länge i frysen kastar jag dock direkt då det brukar få en härsken smak om det legat för länge. Vid tveksamheter när jag tinar nå´t som legat länge brukar jag se till att ha en back-up utifall...
ingrids
Det jag har fått lära mig är: använd näsa, ögon och mun - lukta, titta, smaka (det senare med försiktighet). Härsket och ruttet känns på lukt och märks på smak, för gamla torrvaror luktar och smakar unket. Det enda där jag slänger utan att smaka är för gammal fisk eftersom botulin varken luktar eller smakar.
Carl

Generellt sätt feta livsmedel härsknar i frysen! Gör som Malcom föreslår. Hur kallare du har i kylskåpet desstå längre håller sig varorna. Max 4 grader gäller.
Christa
Det är så jag brukar göra men ibland blir jag lite osäker. Hittade idag en påse puylinser med bäst före 1998. Jag åt dem till middag men märkte inget särskilt.

Har ett svagt minne av att det kan bildas fria radikaler i gamla livsmedel men minns inte säkert.
*Stintan*
Vore jag osäker så skulle jag inte äta det men som sagt det gäller att använda luktsinnet i första hand.
imjoh
Mamma lärde mig att använda ögon, näsa, mun i den ordningen, det har jag lärt mina barn, har aldrig missat.
Anma
Det är ju som så, salt är 4 miljoner (eller om det var miljarder) år gammalt. Men när det sätts i förpackning blir det gammalt på ett år...

Färskvaror som kött och sånt bör man dock vara försiktigare med.

Sen är det skillnad på bäst före datum och sista förbrukningsdag.
Bäst före är just ett bäst före, det finns regler som säger att ett datum måste finnas på alla förpackningar. Sunt förnuft råder. Salt och socker håller för evigt till exempel. Typ.
Sista förbrukningsdag är mer noga med.
Gossen Ruda
Fryst mat håller mycket länge, köttet från infrysta mammutar är ibland ätbart. Innehållet av fett kan dock börja härskna eftersom det är en kemisk reaktion, inte en biologisk. Maten är dock fortfarande ätlig men knappast smaklig.
skånepåg
Hehe och jag köpte ägg idag 7spänn för 12st bäst före var idag, men de håller väl ett par veckor till i kylen??
Snöflinga
Undrar just hur det är med svamp g.gif Hittade några kantarellpåsar i frysen som jag vet plockades -09. Tappar de bara smaken eller är de otjänliga som mat och bör kastas. Någon som vet ?
*Stintan*
CITAT (Snöflinga @ 17-01-2011, 21:13) *
Undrar just hur det är med svamp g.gif Hittade några kantarellpåsar i frysen som jag vet plockades -09. Tappar de bara smaken eller är de otjänliga som mat och bör kastas. Någon som vet ?

Dom kan du säkert äta och jag tror inte ens att de förlorat i smak på den korta tiden.
Gossen Ruda
CITAT (skånepåg @ 17-01-2011, 21:12) *
Hehe och jag köpte ägg idag 7spänn för 12st bäst före var idag, men de håller väl ett par veckor till i kylen??

Ett par månader om det är normalt.
Snöflinga
CITAT (*Stintan* @ 17-01-2011, 21:17) *
Dom kan du säkert äta och jag tror inte ens att de förlorat i smak på den korta tiden.

OK. då får de ingå i morgondagens köttfärssås happy.gif
Meriona
Om man använder matfett vid förvällningen av svampen, så kan fettet härskna i fryset (har min svampfröken lärt mig), så det har jag slutat med. Men annars kan du allt äta din 09-svamp. smile.gif
Snöflinga
CITAT (skånepåg @ 17-01-2011, 21:12) *

Man kan testa ägg genom att lägga dem i ett glas vatten. Flyter det opp är det OK, sjunker det till botten så är det dåligt ... eller var det tvärtom g.gif
Tikka
CITAT (Snöflinga @ 17-01-2011, 21:36) *
Man kan testa ägg genom att lägga dem i ett glas vatten. Flyter det opp är det OK, sjunker det till botten så är det dåligt ... eller var det tvärtom g.gif

Ja det där kan vara ett gissel wink.gif

Hittade på primavi...
citat:
Om du är osäker på om äggen är färska kan du göra ett enkelt test. Lägg ägget i ett glas med vatten. Färska ägg lägger sig på botten, veckogamla reser de sig upp till hälften och tre veckor gamla ägg ställer sig helt upp i vattnet, med den trubbiga änden uppåt. Flyter ägget upp till ytan är det riktigt gammalt och du bör inte äta det. Du ser direkt om ägget är färskt när du knäcker det. Gulan ska vara hög, vitan klar, seg och tjock runt gulan och lite mer tunnflytande ut mot kanterna. slut citat
Gossen Ruda

Jag kokade 2 ägg i söndags, ett var lite äldre och ett var färskt. Ett flöt och ett sjönk men båda gick att äta. biggrin.gif
Snöflinga
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2011, 21:42) *
Jag kokade 2 ägg i söndags, ett var lite äldre och ett var färskt. Ett flöt och ett sjönk men båda gick att äta. biggrin.gif

Allt går att äta, även flugsvamp ... sedan om du borde ha gjort det är en annan historia tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (Snöflinga @ 17-01-2011, 21:47) *
Allt går att äta, även flugsvamp ... sedan om du borde ha gjort det är en annan historia tongue.gif

Jag litar mer på näsan än på datumstämplar och än lever jag. smile.gif
Peztis

Jisses! Höll på att sätta i halsen när jag började läsa ditt inlägg!
Såg sedan din tvekan och därefter inlägget med de korrekta uppgifterna.

Jag använder äggen så länge de inte flyter och jag har aldrig blivit dålig av ägg!
Blir gaaalen på när folk häller ut mjölk för "den gick ut" igår. Öh?! Nä, det gjorde den inte. Oöppnad så håller den sig en vecka till i kylen.
Är jag osäker häller jag det i kaffe för då syns det direkt: dålig mjölk grynar sig.

Har inte blivit dålig av mjölk heller..

biggrin.gif
Snöflinga
Bra !

CITAT (Snöflinga @ 18-01-2011, 08:29) *
Bra !

Braet, skulle vara till Gossen smile.gif
Myosotis
Läste just att bröd bara skulle hålla sig 3 månader i frysen, vad är det för märkliga idéer. Det kanske torkar ut med tiden, men det blir ju inte dåligt!
malcolm
Mjölk som passerat bäst före men inte luktar illa eller har "grynat" sig kan man alltid göra pannkaka/våfflor av.
skånepåg
När jag bodde på andra sidan stan i ghettot så var det en arabaffär som ibland sålde mjölk som var typ utgånget för typ en eller två kronor och ibland fick jag ett paket eller två för jag var alltid där och handla, men det håller ju och upprduckit på en eller två dagar ^^ Jag gör mycket pannkakor så jag gilla han biggrin.gif
Klint
Fast 1998 det är allt väldigt länge sen Det hade allt jag hivat!!
Klura
Vad tror ni om våran hemgjorda pepparkasdeg då?
Blandades ihop nån vecka före jul och glömdes bort i kylen.
Tror ni vi kan baka peppisar av den?
*Stintan*
Ja det tror jag du kan, jag skulle testa iallafall, den som spar han har giggle.gif
imjoh
Vad det gäller svampen så läste jag av en svampexpert häromåret att om har har förvällt sin svamp så att det är lite spad kvar som man fryser den med så håller den minst i tre år.
Peztis
CITAT (Klura @ 19-01-2011, 16:49) *
Vad tror ni om våran hemgjorda pepparkasdeg då?
Blandades ihop nån vecka före jul och glömdes bort i kylen.
Tror ni vi kan baka peppisar av den?

Det går säkert alldeles utmärkt. Det är ju så mycket socker och kryddor i så det är nog väl konserverat av det.
Klura
CITAT (Peztis @ 19-01-2011, 22:19) *
Det går säkert alldeles utmärkt. Det är ju så mycket socker och kryddor i så det är nog väl konserverat av det.

Låter hoppfullt. Ska testa i helgen om det hinns me.
Överbölingen
Jag tror att "bäste före" är satt med minst sjufaldig mariginal.

Fick ett fotouppdrag i slutet på april i mitten på 90-talet. Det gällde naturbild med anknytning till jämtlandsskogarnas bärrikedom. Jag hade en spann med 15 l lingon i frysen. Plockade och rensade 1985. Åkte ut i skogen till ett hygge i söderläge. Letade upp ett stort stenblock som det var tinat runt och hällde ut ett par nävar och lade dit en bärplockare (inte gubbe). Tog bilden och den blev helt OK. Samma med sylten som hade etiketten "Lingon 85/94" Sista burken gick några år senare. Alldeles utmärkt sylt.

Viltkött har vi aldrig märkt någon frysföråldring av. Vitfisk upp till 2 år. Feta fiskar ca ett halvår. Fett och melarat kött mellan ett par månader och ett halvår. Färdig mat /rester högst ett par månader.

Grundfaktorer i frysen är -20°, tydliga etiketter och framför allt snabb infrysning. Det där med -18° är högsta acceptabla temp. Och fladdera inte i frysdörr eller boxlock.

Men — Se, lukta och känn alltid på den tinade produkten.

Viktiga bevakningar i kylen: Förpackningsdag - bästföredag = +cirka 20% i obruten förpackning. Annars inom någon dag.
Grönsaker: Lukta och se dagligen. Rensa ut före längre bortovaro.

Börjar bli skeptisk till mjölkprodukter. Förett tiotal år sedan var mjölken tjock ett par dagar efter öppnanadet. Idag är den användbar en vecka efter öppnandet och bfdatum. För att inte tala gräddförpackningarna.

Jag tror dessutom att det är viktigare att hålla rent på köksbänken, rena redskap och god handhygien. Samt att servera varm mat varm alt kall mat väl avkyld.
Inga från Närke
Ett tips till er som har katt.
Låt katten få lukta och äter den maten så är den OK. Så gjorde jag alltid med rå köttfärs om jag hittade något gammalt från frysen. Vände katten när den luktat så kastade jag det.
Överbölingen
Utmärkt test.
Peztis
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2011, 16:15) *
Låt katten få lukta och äter den maten så är den OK. Så gjorde jag alltid med rå köttfärs om jag hittade något gammalt från frysen. Vände katten när den luktat så kastade jag det.

Fast då gäller det att ha en uppsättning katter... biggrin.gif
En av mina är en köttkatt, en annan var fiskkatt (finns tyvärr inte längre) och den tredje äter endast i torkat eller i rörligt stadium.

biggrin.gif

Så jag skulle allt få slänga mycket kött om jag ställde det framför katten som endast käkar det hon fångat själv eller som någon annan har torkat.
omk
CITAT (Peztis @ 21-01-2011, 21:30) *
... i rörligt stadium ...

a0a.gif
Känner igen det där ....
Solstorm
Det brukar säga att feta matvaror bara håller sig i tre månader i frysen. Det stämmer inte. Förr köpte jag en halv gris på hösten och frös in. Det köttet höll sig utan vidare i ett år, också de fetaste bitarna. Fast jag har alltid haft några grader kallare än de rekommenderade -18 för frysen. Även i kylskåpet har jag det kallare, på de kallaste ställena fryser det nästan. Den lilla extra elförbrukningen som går åt sparar jag in på längre hållbarhet på maten.
netha
Färdiglagade rätter bör väl hålla längre än ett par månader ... köper du sånt i butikerna så är
hållbarheten ett år.
Jag fryser mycket färdiglagat, smakar som nylagat fortfarande efter 5 -6 månader ... längre tid än så har jag inte haft något. Lingon och hjortron 3 -4 år i frysen ... som nyplockat då de fått tina sakta i kylskåp.
malcolm
CITAT (Inga från Närke @ 21-01-2011, 16:15) *

Skulle inte funka med vår katt som bara vill ha torrfoder eller möjligtvis rå oxfilé, rå fläskfilé och möjligtvis rå kycklingfilé. Tillagad mat och skaldjur äter hon inte alls, inte leverpastej heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon