CITAT (Red Top @ 20-01-2011, 22:18)

Det du skriver, Netha, stämmer när det gäller vitaminerna C, B och D, som är vattenlösliga.
Fettlösliga vitaminer, som A, D och E ska man däremot vara försiktig med, eftersom de lagras i kroppen och på sikt kan orsaka diverse besvär. T ex benskörhet, njurskador och hjärtinfarkt.
ADEK (dvs vitamin A, D, E och K) är fettlösliga, resten vattenlösliga. Alla är viktigt men av olika skäl, gränsen för vad som är toxiska nivåer är individuellt, därför är rekommenderade doser lågt satta.
Ang vitaminer i allmänhet; Det sägs alltid att om man äter en balanserad kost får man i sig vad man behöver, men det stämmer inte alltid och under alla förutsättningar. Känner man att man inte äter optimalt är det inte fel att ta tilslkott, bättre än att känna sig orolig. Tar själv alltid ett multivitamin-tillskott inkl mineraler eftersom jag alltid blir fruktansvärt godissugen om jag inte får i mig tillräckligt med krom (känd effekt av krombist

...).
Ang D-vitamin; Det är fruktansvärt viktigt för immunförsvaret, diskussioner förs just nu om man ska öka RDI (Rekommenderad dagligt intag), och svårt att få i sig tillräckligt med kosten (beroende på hur man äter) eftersom ganska få livsmedel innehåller tillräckliga mängder, isbjörnslever är ett stort undantag, men hur ofta äter man det

.