CITAT (basko @ 21-01-2011, 14:45)

Tusen tack Bassam och kryddan för era kloka svar!
angående det här med luftfuktighet: kan man komma undan det genom att "duscha" plantorna med blomspruta morgon och kväll?
ett terrarie låter ganska fräckt, kanske ska överväga min negativa inställning till extraprylar...
hur är det med paprikor och chilli? min naiva nybörjarhjärna tycker att dom borde vara i samma klass som tomaterna, men där kanske både värmen och luftfuktigheten är fel?
Paprika och chili borde funka ganska bra. De vill ju gärna ha det gott och varmt och det är ju inte alltid våra somrar tillåter det. De odlas ju också ofta i växthus. Dessutom har jag märkt på mina egna chili som jag har ute på terrassen att hård vind går ganska hårt åt på plantorna. Det slipper du ju inne.
För att förenkla vad gäller luftfuktigheten kan du ställa plantorna på lite djupare breda brickor eller fat. Fyll på med grus eller leca, sedan vatten och ställ krukorna ovanpå gruset/lecan. Tänk bara på att hålla koll så att inte nederdelen av krukan hela tiden står i vatten utan fyll bara på så att du har vattenytan ett par millimeter under krukorna.