Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> köksträdgård -inomhus, vad kan man odla på fönsterbrädan
          basko
          Inlägg 20-01-2011, 14:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 37 862

Hej!

Villabarn och naturälskande bakgrund till trots har jag hamnat i en lägenhet istan utan ens en balkong.

jag har dock stora vardagsrumsfönster i östläge och köksfönster i norr och min fråga är nu -vad kan jag odla för gott på fönsterbrädena?

har tidigare odlat tomat i kruka med gott resultat, likaså planterat kruk-kryddor som hållt mycket länge. lite groddar och krasse har jag också fått fram.

vad mer kan jag odla (helst utan värmelampa och annan specialutrustning)

jordgubbar?
          rädisor?
          sallat?

har hittills bara ställt krukorna på fönsterbrädena och haft några kryddkrukor hängandes, så tar gärna emot tips på bra "förvaringslösningar"

(om denna tråd redan finns ber jag om ursäkt!)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          basko
          Inlägg 21-01-2011, 14:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 37 862

Tusen tack Bassam och kryddan för era kloka svar!

angående det här med luftfuktighet: kan man komma undan det genom att "duscha" plantorna med blomspruta morgon och kväll?

ett terrarie låter ganska fräckt, kanske ska överväga min negativa inställning till extraprylar...

hur är det med paprikor och chilli? min naiva nybörjarhjärna tycker att dom borde vara i samma klass som tomaterna, men där kanske både värmen och luftfuktigheten är fel?

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 21-01-2011, 20:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (basko @ 21-01-2011, 14:45) *
          Tusen tack Bassam och kryddan för era kloka svar!

angående det här med luftfuktighet: kan man komma undan det genom att "duscha" plantorna med blomspruta morgon och kväll?

ett terrarie låter ganska fräckt, kanske ska överväga min negativa inställning till extraprylar...

hur är det med paprikor och chilli? min naiva nybörjarhjärna tycker att dom borde vara i samma klass som tomaterna, men där kanske både värmen och luftfuktigheten är fel?

Paprika och chili borde funka ganska bra. De vill ju gärna ha det gott och varmt och det är ju inte alltid våra somrar tillåter det. De odlas ju också ofta i växthus. Dessutom har jag märkt på mina egna chili som jag har ute på terrassen att hård vind går ganska hårt åt på plantorna. Det slipper du ju inne. smile.gif
          För att förenkla vad gäller luftfuktigheten kan du ställa plantorna på lite djupare breda brickor eller fat. Fyll på med grus eller leca, sedan vatten och ställ krukorna ovanpå gruset/lecan. Tänk bara på att hålla koll så att inte nederdelen av krukan hela tiden står i vatten utan fyll bara på så att du har vattenytan ett par millimeter under krukorna.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 17:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon