CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:34)

Och hur var det med blodpudding/korv ? Man var tvungen (i skolan, alltså) att dricka apelsinjuice (??) samtidigt, för att järnet skulle tas upp bättre av kroppen ??? Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Förmodligen en skröna, men jag hänger på Lokans kommentar litegrann.
Kanske kombinationer av olika sorters grönsaker, frukt, "vanlig" mat och dryck OCKSÅ spelar roll ??
Sen kan man ju proppa sig full med hur mycket vitaminer som helst. Kroppen tar bara åt sig vad den behöver, resten pissar vi ut ....
C-vitamin kan göra så att kroppen tar upp mer järn, men jag kan då inte begripa den kombinationen smakmässigt...blodpudding och apelsinjuice.

De få gånger jag äter blodpudding typ vartannat år äter jag lingonsylt till och lingon är ju smått ett superbär (vitaminer (A, C, B1, B2, B3), kalium, kalcium, magnesium, och fosfor....att så många benämningar ryms i något cm-stort är otroligt).
Äter du varierad kost så borde du få i dig tillräckliga doser av rekommenderat dagligt intag som det så fint heter...undantaget D-vitamin då kanske nu när det är vinter eftersom den största källan när det gäller det vitaminet är solen (annars fisk, ägg).
Vad gäller spårämnen och mineraler så står svamp som nummer ett på min lista - energisnålt, smakrikt och mycket nyttigheter för kroppen om det intas i lagoma doser (svamp är hårdsmält). Att jag föredrar svamp på den punkten beror då inte främst på dess nyttigheter utan för att det är gott.