CITAT (xlxl67 @ 21-01-2011, 18:09)

Jag inser att jag behöver äta mer frukt och grönsaker.
Helst så lite frukt som möjligt men vilka 5 frukter resp. 5 grönsaker ger mest vitaminer/näringstillskott och täcker upp behovet?
Frukt är inte nödvändigt så gillar du inte det så kan du hålla dig till grönsaker. Gröna grönsaker är det allra nyttigaste. Skulle jag sätta en i topp så är det grönkål, helst färsk från landet även om man tillagar den. Den fryst har ju tappat mycket i och med att man förvällt den och hällt bort spadet.
Vitkål skulle jag sätta som tvåa eftersom man kan äta den rå.
Spenat är mörkgrön som någon skrev och det är bra. Innehåller dock oxalsyra men hur mycket man kan äta av det har jag inte lyckats får reda på. 3 gånger i veckan är nog bra.
Mangold är lättodlad och mycket nyttig men innehåller också oxalsyra men i mindre omfattning än spenat.
Broccoli är bra men jag har inte satt den överst eftersom man ofta häller bort kokvattnet. Hör dock till de bästa och tar man vara på kokvattnet så är det mycket bra.
Morötter är mycket bra men man bör inte bara äta råa eftersom kroppen har svårt att ta vara på karotenet i råa morötter.
Alla grönsaker är ju bra så jag räknar inte upp fler. Läste dock någonstans att palsternackor ätits som afrodikum (osäker på stavningen).