Som en enkel replik så hadde jag häckande Kornknarr på min lilla åkerlapp för 2'a året i rad...Myskoxen återkomst till Norge blev faktisk under sin första tid i Norge placerad på min släkts gård på Hjerkin (Dovre).....Att återinnplantera vissa fågelarter och mindre däggdjur (ej Bäver) medför i 99% av fallen mycket liten eller inga konflikter alls med resten av samhällets funktioner...Visent,Skogsren och dom mycket omdebaterande Varg och Vildsvin går inte precis lika enkelt......Samhället förandras mycket på några decenier och på ett sekel händer mycket...att säga att det förändras till en fördel är kanske en stärk överdrift men några arter har gynnast exempelvis Vildsvin/Älg/Rådjur.....Varför vi inte kan ha Visent eller Skogsren här kan jag inte fatta...kanske någon vettig kan förklara det?? Skogsbrukets gissel i dom södra delarna av landet är gräset efter avverkning och börjande återplantering.....Problemet är väl också som så att många av dessa arter som en gång fantes i Sverige var på gränsen av sitt utbredingsområde..(Stork,Stortrapp,Tornuggla)Hurvida man ska lägga ned stora summor för att dom ska klammra sig fast i en skör tråd helt på gränsen av deras livsmiljö är en annan fråga...
|