CITAT (Markus_H @ 24-01-2011, 11:30)

jag tycker man kunde skjuta bort hälften gott och väl.
Över hälfen ÄR borta om en räknar från toppåren 90-92 fram tills nu....sen kommer man tillbaka till en viktig sak..hur långt ska man räkna tillbaka??..Mitten av 1930 var Rapphönan om inte vanlig så rätt så allmänt förekommande här jag nu bor...Gammla foton jag har visar en biotop inte olik sydliga Småland/Norra skåne med åkrar och beteshager..altså ett gammalt kulturlandskap som gynnade exempelvis Rapphöna Kornknarr etc.etc.( kulturlandskap=människoskapt inte naturligt)...Skogsbruket missgynnade Älg/Rådjur så dom var betydligt färre...(Plockhuggst inte kalavverkning...Idag är det skog igjen på dom flesta gammla åkrar...både återplanterat (gran) och igjengrodda av sig själva (asp/Björk/sälg)...Ser man till människans påverkan så är det nästan MINDRE påverkan idag än vad det var för 100 år sedan...Det bor 300 personer här nu...1899 bodde det 1.990st på samma yta...Ur ekologiskt synspunkt så var det bättre förr...Jakt/Fiske ...sina egna Grisar kanske en Ko...altså mer eller mindre självhushold....men gu va det var ett hårdare liv än vad vi har nu....Småviltet existerade i betydligt större antall än vad som finns idag...igjen är det människans påverkan (såklart)...Dagens stora kalhyggen producerar betydligt mycket flera smågnagare än Gammalskog...något som igjen skapar bättre förutsättningar för Rödräven...förr betalades kanske 1 månadslön för ett Rävskinn...idag får man 80:- om man har tur...så det är klart att folk jagade en från början betydligt mindre Rävstam hårdare än vad som görs idag...Lägger man till Pcb och DDT annvändningen på '70 talet som nästan knäckte varenda rovfågel i landet så ser det i dagsläget betydligt bättre ut än på länge...se bara på hur Gladan och tornfalk har expandert? (Jag hadde häckande Tornfalk på tomten i år)...Hur ska man då omsetta detta till dags datum?...jeg vet inte hur många år man måste tillbaka för att hitta så livskraftiga stammer av exempelvis stora Rovdjur som vi har idag...men det är riktigt rikigt många år...sätt det i perspektiv till att man från vissa hold hela tiden basunerar ut att allt bara blir sämmre...Jag fattar fortfarande inte varför man inte kan sätta ut Visenter i södra Sverige...kan någon förklarar mig varför?
Redigerat av Jonny: 24-01-2011, 13:44