CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2011, 15:13)

Alla förväntar sig nog att jag skall kommentera så då gör jag väl det. Beträffande nikotinpreparaten är det verkligen alarmerande, jag stöder verkligen ett förbud.
Beträffande det ack så vanliga gnället på Roundup och den hopkokade spiksoppan så bryr jag mig inte längre. Vill bara citera vad som stod på en av länkarna: "Enligt Naturvårdsverket är resterna av bekämpningsmedel inget generellt miljöhot. Att antalet medel som spåras ökar beror på bättre analysmetoder och de riktiga riskerna utsätts de som hanterar medlen för."
Gränsvärdet är satt så löjligt lågt att min respekt för sättarna är minimal.
Särskilt när vi dagarna har läst om att Sverige inte tänker sänka gränsvärdet för radon i bostäder, det hade blivit för dyrt. Då är det bättre att 40 personer dör i lungcancer varje år. Sila mygg...
Såklart du värnar om bina Ruda

det jag undrar över är vad skiljer Neonicotinoider (nikotinpreparaten) från Pyrethrumpreparaten som används flitigt i våra trädgårdar och hem för att bekämpa bladlöss? Båda är systemiska och har väl samma effekt på pollinerarna dvs tar död på dem?
Beträffande Roundup och läckaget till vatten reagerade Monsanto såhär; "Det kan inte vara möjligt" och nej, det borde inte vara det eftersom man ihärdigt hävdat att medlet är biologiskt nedbrytbart vilket det uppenbarligen inte är.
CITAT (amaira @ 25-01-2011, 10:49)

till dig Gunilla

för att du "aldrig ger upp" (inte ens i motvind

) och fortsätter argumentera vettigt!!!

Tack amaira

jag duckar ibland.....