Vattenburen golvvärme är nog den mest effektiva uppvärmning som finns, Ingrid. Om du tänker dig direktvärmande el, så rusar den upphettade värmen rätt upp i taket. Då bör man isolera med min 400 mm glas- eller stenull, för att behålla värmen i rummet Hos oss är golvvärmen 20-23 grader närmast golvet, precis där det behövs. Närmast under taket håller det 16-19 grader. Och detta är 60-talstänk! Närmare idealet kommer man inte...Ju svalarae värmekällan är, desto effektivare. Vi har ca 20-21° inomhus, men det är en trög värme. Blir det plötsligt solsken ute, så blir det "övervarmt" inne. Väggarna är isolerade med 10 cm glasull, som var standard på 50-60-talet. Fönstren är fast glas med luftspalt på 50 mm till ett öppningsbart ytterfönster. K-värdet, som man pratade om när jag var byggansvarig, är avhängingt av avståndet mellan yttersta och innersta glasrutan. 2-glas "termo"-fönster 15 mm är sämre än gamla kopplade fönster t.ex. Sedan pratar man om vedeldning...Visst, har man obegränsad tillgång till ved, gratis så klart, så har man ändå ern effekt som man inte kan utnyttja. När veden brunnit ut, så sätter värmen i skorstenstock fart på luften som finns där. En öppen spis tar mer värme än den ger, genom rökstockens avsvalning. Elden behöver luft till förbränning - den skapar undertryck i rummet, och undertryck suger in luft utifrån - kall luft. Så länge du kan upprätthålla balansen känns det behagligt. När jag var energirådgivare brukade jag fråga folk, om dom visste hur det gick till i de "gamla goda tiderna". Jo, mor i stugan gick upp i ottan för att mjölka korna...det var varmare i lagården än i stugan. Spisen hade dragit ut all värme under natten + ränta. Nu finns det insatser till öppna spisar. Det är en himla skillnad mot förr. Kan man dessutom ordna så att förbränningsluften till elden kommer i direktledning in i eldstaden så har du skapat ett mycket effektivt uppvärmningssystem.
|