Hej Kerstin,
Det är mycket lättare att beskära spaljéträd, kordonger, frukthäckar m fl än att beskära kronträd (träd med stam och friväxande krona)!
Jag har gjort en sajt om beskärning av kronträd, se www.juniper.se/tradvard. Bedöm själv om du tycker det är lätt eller svårt!
Beskärning av spaljé och häck är närapå lika enkelt som det brukar skrivas om i trädgårdshandböckerna - vilket inte är fallet med kronträd, som ofta inte alls ser ut som på teckningarna. Den enda skillnaden är att man beskär dem varje år och gärna nyper (pincerar) lite på sommaren också, medan det uppväxta kronträdet inte behöver beskärning varje år.
Jag har själv kommit att fascineras av frukthäckar. Ringde runt till de handlare som är närmast mig och frågade om de hade spön satta på svagväxande grundstammar (= blir inte så kraftiga, har mindre rotsystem men bär frukt tidigare), och de hade de om jag beställde innan.
Detta gäller för många trädgårdshandlare - om man ringer kan de beställa. Och så kan man beställa direkt från vissa fruktodlare. Jag har några kontakter på olika ställen i landet - var bor du?
Kommer man över några ovanliga grundstammar kan man sätta dem och kupa jorden så att man efter ett par år kan dela dem. Kan sättas på ett undanskymt ställe i trädgården, där man bara kan gå och ta en grundstam när man behöver förtäta en häck eller får lust att göra ett spaljéträd till våren.
Jag sätter kärnor och odlar grundstammar av olika slag i liten skala i trädgården. Det är mycket speciellt att göra sina egna fruktträd från grunden!
Förresten - om du inte har frost i backen redan är denna tid utmärkt för att sätta spön.
Cilla
--------------------
|