CITAT (InkFlower @ 26-01-2011, 16:20)

Tack för era inspirerande svar!
Jag tror jag löser det så att romanpersonen odlar kamelior under vinterhalvåret, och så tropiska blommor under sommarhalvåret. Lite av grejen är att växthuset för den här personen representerar en fristad, lite av ett tempel, där han kan vara för sig själv och fixa med blommorna. Att låta det stå tomt under sommaren vore otänkbart för honom :-) :-)
Lovar att posta ett svar här när boken kommer ut! :-)
Fast var gör han av de tropiska växterna under vinterhalvåret? De lär ju inte trivas tillsammans med kameliorna som vill ha ganska kallt för att bilda knoppar. Och var har han kameliorna på sommaren? De vill inte ha för varmt då heller. Förlåt, kunde inte låta bli.
Om han verkligen skall odla något i växthus året runt på ett trovärdigt sätt är det nog antingen tropiska växter eller kamelior du skall satsa på. Inte både och. Båda varianterna vill ha en kontrollerad miljö vad gäller t ex temperatur, ljus och luftfuktighet vilket är ypperligt i ett växthus. Men, dessvärre inte likartade miljöer. Eller har du tänkt dig att han säljer av alla växter alternativt gör sig av med dem på något annat sätt, vid årstidsskiftena?
Jag är antagligen en petimäter när det kommer till sådant här, men när Guillo lät tulpaner blomma i Västergötland under 1100-talet skrattade jag rått och gott åt hans undermåliga research.

(Vad jag förstått har de redigerat bort tulpanerna i senare upplagor

)
Du måste absolut meddela oss när boken är färdigskriven! Jättekul!
Redigerat av Kryddan03: 27-01-2011, 00:17