Hej Ruda/Åke, Jo, jag tycker sällan det är svårt att skilja på gnag från rådjur och hare, men av de skäl som jag skrev förut.
"Nu på vintern är det i stort sett alltid harar som givit sig på och ringbarkat stammar eller grenar. Är det ordentligt uppätna hela grenar så kan det vara älg. Rådjuren brukar ta topparna på låga grenar på vintern, sällan äter de bark på stammarna. Däremot fejar de hornen senare på året, det brukar synas soom långa rispor och ibland uppfläkningar längs stammarna."
Harar äter så sällan på fruktträdens årsskott att man kan utgå ifrån att sådana knips är från rådjur eller älg. Hararna vill åt ungbarken.
Vilka bästa tips har ni för att skilja på rådjurs och älgars framfart? När det gäller årsskott tar jag det oftast på hur noggrannheten varit, där älgarna gör sig omaket att äta på samma träd längre än rådjur, och dessutom äter mer än årsskottet.
Och sedan fejningsskadorna då, där jag inte vet att jag sett sådana från älg. Men så finns det mycket fler rådjur i de områden där jag verkar också.
Redigerat av Cilla: 27-01-2011, 00:20
--------------------
|