CITAT (theseraphim @ 28-01-2011, 15:49)

Det hittas även ett o annat "gammalt hederligt" bekämpningsmedel här i Sverige också från gång till gång. När jag var o fiskade för ett par år sedan utanför Vänersborg i en liten å stötte vi på en bonde som var ute på fälten och plöjde. Det blev lite att vi pratade eftersom pappa var från området så lite gamla minnen dem emellan osv, men så började vi prata om kräftbeståndet i ån som bara över ett år gått från rikt till heldött. Pappa frågade om det var pesten som kommit och det kunde förvisso bonden inte utesluta men så började han ju även nämna att vissa bönder kör med medel som slutade säljas för många år sedan men som de bunkrade upp med innan förbud för att sedan få viss dispens eftersom de redan ägde det men när den tiden tog slut så spädde de helt enkelt ut de tillåtna ämnena med de gamla för att boosta effekten. Återigen ska man inte dra alla över en kam men skulle man göra inspektioner på alla gårdar i Sverige så skulle man nog kunna hitta lite roliga saker.
De som producerar mat borde vara tvungna att gå en kurs i kontaminering och vad skadliga ämnen kan ställa till med. Kunskapen hos producenterna är för dåligt idag och det gäller även de som odlar ekologiskt. Jag har sett både det ena och det andra som har gjort mig beklämd. En bonde hade byggt upp ett gigantiskt bål där det blandat med grenar och ris fanns plasttak, gamla möbler och annat avfall och bålet låg på en ö mitt i en åker.
En producent av ekologisk getost använde pvc-plast som emballage när ostarna långtidslagrades trots att det inte är tillåtet. Vi vill inte en köpa ost som varit packad i pvc-film.