Hej Barbro,
Hönsgödsel ger bra sprutt på bladmassan rova med gräsklipp i starten av säsongen enbart t ex - eller köp PK-gödning - tomatgödsel. Själv finner jag att gräsklipp ett tjockt lager på försäsongen klarar jag mkt på :-)
Sedan finns det någe suveränt som heter tomatspiraler - i staren var det enbart willab som hade dem, men nu finns de lit evarstans tror jag. Cocktail - prova Green Grape, Gardeners delight, mirabell (COOP) tex - de är super :-)
Determinate och indeterminate alldels riktigt .... och det kan man ju styra lit eockså med att ha tidiga och sena tomater. Jag menar man kan satsa på busktomater för hela slanten men på olika sena tidiga och medeltidiga sorter så har man hela säsongen.
Det är ganska mkt båg det här med att man inte skall odla gurka och tomat ihop - det går bra - inte optimalt - men det går alldels utmärkt i hemodlarens värld.
Mögel dyker gärna upp - tyder ofta på för tätt plantering och dålig luftcirkulation. Fläkt är super - men oavsett vad - det är svårt att undvika sjukdomar hela säsongen. Därfrman ibland kika noga på sortvalet och på hur många plantor man i sin optimism tror klara :-))
Det hjälper att ha lit eöppet på natten men inte i September och oktobe - sjunker tempen under +10 eller så på natten otrivs tomaterna.
Lycka till med odlingen,
Hälsar ingrid
|