CITAT (*Stintan* @ 30-01-2011, 18:38)

Hur kan du vara så säker på att det är ett hunddjur?
Det såg jag på den enda någorlunda bevarade spårstämpeln. Fotot blev dock misslyckat, manuella skärpan hamnade fel eftersom autofokusen inte fungerade.
CITAT (Överbölingen @ 30-01-2011, 18:56)

Steglängden verkar för lång för att vara gaupa, lo eller lynx. Ett klövdjur skulle ha en sneddragning i updragsriktningen och man skulle anat två klövar. Även i sken skulle spåren varit större. Björnen over och järvens spår har ingen överensstämmelse med steglängden.
Återstår varg, eller efter jakt hemvändande jämthund, laika, karelare eller rysk stövare. (Generellt set :En hemvändande jakthund söker sig närmaste vägen till släppningsplatsen om den inte behöver spåra sig tillbaka. En stor sällskapshund på¨villovägar lullar som sagts lite fram och tillbaka och bekantar sig med allt runt omkring).
Jag tror mest på en hemvändande större jakthund.
Ruda! Jag skulle kolla med lst. Men ha inte så stora förhoppningar att det är något spännande. Sönerna och jag såg för 15 år sedan spår efter två vargar som gått rakt söderut genom våra marker. Kursen var spikrak. Aningen zig-zag placerade tassavtryck. Men i nysnön på skogsbilvägen kunde vi avgöra att det var varg. Steglängden var inte så stor som enligt din tumstock. (Eller har du en fisketumstock)? Eftersom det var frodd i spåren så vågade vi en trevlig harjakt. Ulvarna var säkert flera mil härifrån på väg mot Hälsingland nere i söder.
Det har kommit varg förbi förut, senast när ett rådjur åts upp på granntomten för ca 5 år sen. Tror inte någon jagar på en vardag.