CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2011, 21:00)

Jo, så jag är definitivt inte säker.

Vad som talar för varg i mitt fall är som det står på länken att vargen rör sig oftast i trav, det är den mest ekonomiska gångarten. Det gäller att spara på bränslet. Hundar hoppar och skuttar för de får, oftast, mat ganska snart igen så de kan energislösa. Spårstämplarna stämmer inte helt men samtidigt var de så töade att exempelvis klorna kan knappast ha synts. Det är nog en öppen fråga vad det kan ha varit.
Vi hadde detta uppe under årets Vargjakt och under en efterföljande möte ang. denna årets Lo/varg innventring...direkt ett spår börjar töa eller det exempelvis är lite snö och då bara puder så är det verkeligen INTE lätt att avgöra om det är Lo/Hund/ eller Varg spår....Är man något erfaren så listar man till slut vad det är bara man följer spåren länge nog....Perfekt spårsnö så kan även en halvblind kunna se vad det är fast sådan snö är inte alltid fallet...Då kan en Lo som travar 1km på isen vara precis vad som helst...tills den kanske har gått under nån granruske och där får man 1 perfekt tass....roligare är det när
man spårar 1 djur i kanske 3km...så kryssar dom en liten bäck...då delar spåren ut sig och man ser att 3 djur går över,,,efteråt är det 1 spår igjen...Lo'n är otrolig på att följa varandras spår...i ditt fall Gossen så ser det ut av dom halvtaskiga bilderna att det kan vara en Varg,,,fast säkert kan jag enbart vara när jag själv kan följa spåret en längre sträcka....Det är många flera spårare än mig som har fått ändrat djurart allt eftersom man följer det.....
Redigerat av Jonny: 30-01-2011, 22:39