CITAT (malarmaster @ 01-02-2011, 18:18)

Ända sedan israel bildades har grannarna bråkat o ett flertal krig med samtliga grannar utkämpats o gör det än.
Personligen stödjer jag israel på den grund att det är det enda demokratiska landet i regionen o jag förstår deras situation.hur skulle vi som svenskar reagera om vi var i krig med danskar,norrmän o finnar?
hela tiden vara rädd för självmordsbombare o raketanfall.Jag är helt övertygad om att israel inte vill ha annat än lugn o ro men det har ju visat sig att olika fraktioner på arabsidan vill annat.
Kanske vi ser en ändring nu med protester mot diktaturregimerna i Egypten,jordanien m.fl.
Kanske,kanske är det en början på en demokratiprocess som kan bli en stabilisering av regionen. Ulf
Jag måste säja imot, Israel är inte ett demokratiskt land! ett demokratiskt land startar inte bosättningar utanför sitt lands gränser, och har olika regler och lagar för bla markägare och det är inte tillåtet att kritisera landets politiker då kan man bli av med medborgarskapet, parlamentsledamoten Hanin Zoebi blev av med sitt om jag inte minns fel, och det är väl ingen som tyckte att Ship to Gaza bråket löstes på ett demokratiskt sätt av Israel. Ang protesterna i arabländerna, så tror jag inte att det blir något bra av det, om regeringarna störtas,och det pga att demokrati tar lång tid att bygga upp och arabländerna har ingen tradition av demokrati, man favoriserar egna klaner och så kommer det nog att förbli under lång tid framöver.