CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 00:30)

Jag tror att när arbvärlden börjar kriga på "riktigt" och använder målsökande missiler så är 3:e världskriget inte långt borta. Redan idag finns målsökande robotar som kan träffa en "fluga" pä andra sidan jorden och vi andra får hålla andan för att inte den ultimata katstrofen skall inträffa. Under andra vårldskriget dog över 50 miljoner människor och det lär bli fler i händelse av krig idag.
Fördelen idag är att alla skulle förlora ekonomiskt på ett sådant krig, allas ekonomier är ihoplänkade och ett krig mellan tex USA och Kina skulle ruinera båda supermakterna.
CITAT (malarmaster @ 01-02-2011, 20:10)

alla krig som israel fört har varit försvarskrig.att man ockuperat mark kan ses som säkerhetszoner.
golanhöjden ockuperades av israel då man från dem kan skjuta långt in i israel vilket också syrien gjorde.
Skulle ifall jag varit militärbefälhavare gått otroligt mycket hårdare fram mot angriparna.
Det är ju faktiskt upp till angriparna att normalisera relationerna med israel.
Avseende frågan om demokrati så kan man visst jämföra israel med vilket västeuropeiskt land som helst.
Fria val-fria partier-öppen debatt-yttrandefrihet-fri press vad är det om inte demokrati.
Givetvis har de hårda debatter o meningsskiljaktigheter men kom ihåg ,de befinner sig mer eller mindre i ständigt krigstillstånd.
Jag tar inte ställning i frågan palestinier versus judar,kan bara konstatera att varje gång fredsfrågan försöker ta ett steg framåt så kommer det raketer från någon extremorganisation.
Hoppas på demokrati o fred i hela området men min mening är att ansvaret för det inte bara kan läggas på Israel. Ulf
Israel har i stort sig själv att skylla för sina fiender då de sedan dag ett gjort alla försök att expandera sitt land. Hade de varit nöjda med det de haft från början så hade vi med största sannolikhet inte haft så mycket problem i mellanöstern. Israel är inget fritt land och är mer eller mindre ett apartheidland där palestinier inte har samma rättighteter som judiska invånare.