CITAT (Bettson @ 14-09-2004, 11:27)
Tillhör alltså fel ålderssegment för annonsörerna. Trodde annars att det var vi medelålders som hade inkomster som var attraktiva för annonsörer.
Lite intressant det där...i reklamsammanhang pratar man om "kommunikativ målgrupp", alltså dem som reklamen vänder sig till. Den behöver inte vara lika med alla tilltänkta köpare - om man t ex ska ut med en ny produkt så kan det finnas vissa grupper som är mer benägna att prova nya saker än andra och sedan kan dra med sig resten. (Exempelvis påstås det förhålla sig så med öl, att det som flitiga krogbesökare i Stockholm, Göteborg och Malmö dricker, det dricker förr eller senare hela Sverige.)
Men hur de där sambanden ser ut - alltså hur man ska välja sin kommunikativa målgrupp - handlar om både tro och vetenskap. Det finns de som menar att annonsörer och mediebyråer (företag som hjälper annonsörer att köpa upp annonsplats) i Sverige är alldeles för ungdomsfixerade, att de lite för ofta slentrianmässigt väljer en ung kommunikativ målgrupp, även i fall där de kunde ha tjänat på att sikta på högre åldrar. Så din undran verkar alltså ganska berättigad, Bettson.
CITAT (kristerh @ 14-09-2004, 11:47)
Det som jag retar mig mest på är denna reklamvolym, för ett tag sedan kom de komersiella kanalerna överens om att volymen på reklamen skulle sänkas, det gick bra ett tag men sedan har tv4 höjt igen.
Nja...det är inte TV-kanalerna som sitter och rattar en volymknapp under sändningarna, det skulle låta för j***igt. Utan det som styr är med vilken volym ljudet är inspelat på bandet.
Annonsörerna och produktionsbolagen som gör reklamfilmerna åt dem vill sticka ut så mycket som möjligt, så de vill dra upp ljudet. Men eftersom det blir irriterande för tittarna satte reklamkanalerna för länge sen gränser för hur högt ljudet får vara på reklamfilmerna när de kommer till dem från produktionsbolagen.
Men så kom teknik som gjorde det möjligt för producenterna att gå runt det här. Ljud är ju sällan en enda ren ljudvåg utan t ex en röst eller ett musikinstrument ger flera toner av olika höjd och styrka ovanpå varandra. Så produktionsbolagen började använda teknik som enkelt uttryckt trycker upp alla ljuden till den högsta tillåtna nivån, och då blir den upplevda volymen - den ljudstyrka som en lyssnande människa känner av - högre än vad en decibelmätare visar. Därmed kunde de åter höja reklamljudet utan att bryta mot TV-kanalernas bestämmelser...
...tills det kom ljudmätare som kunde mäta upplevd volym i stället för gamla vanliga decibel. TV-kanalerna skaffade sig såna och ändrade gränserna i villkoren för reklam till att gälla upplevd volym och fick därigenom bättre kontroll över situationen.
Och det är läget just nu, så vitt jag vet, så jag ställer mig lite tveksam till din åsikt att TV4 skulle ha höjt reklamljudet på sistone.