CITAT (Platinum @ 05-02-2011, 00:59)

Jag brukar låta bli trådarna som fortsätter i oändlighet men nu blir jag lite irriterad...debatt betyder så mycket.
Markus H: Gapet mellan de rikaste och fattigaste har ökat de senaste hundra åren...Senaste 15 åren är nog sannare.
Vår konsumtion bidrar till utsugning och sociala klyftor i andra länder. Och klyftorna i Sverige? De beror då tamefan inte på utsugning i andra länder...det beror bara på de mer belevade ekonomerna som placerar pengar utomlands och politiker med munläder. Var tog hedersvenskarna vägen? Inte ens det fackliga skyddsnätet finns kvar, har du förbrukar dina dagar är du ute ur systemet.....
Jag tror förhållandet mellan världens rikaste och fattigaste var 1:9 vid sekelskiftet 1900 och idag är det nära 1:100, det är en sjuhelsikes skillnad. Det kom siffror i dagarna som visade att inkomstskillnaderna i Stockholm är enorma.
Att många har fått gå från jobb i Sverige beror på att vi har en ekonomisk globalisering där låglönejobb flyttar till Kina, Hong Kong, Långtbortistan...