Full version: Debatt
Sidor: 1, 2
Anma

Jag tycker att det är ett märkligt sätt att debattera om man konsekvent låter bli att svara på direkta frågor.

Det finns några sådana "debattörer".

Men som tur är finns också de som gillar att munhuggas på riktigt.
Tack till er, även fast jag ibland vill hugga huvudet av er, bokstavligen.
Men ni berikar mitt liv. Jag får tänka och klura och bli säkrare på vad jag tycker innerst inne.

Så tack. Ni som svarar på frågor och hugger tillbaks.
andersen
Det är bra om man tycker olika,det är viktigt i en debatt, men endel blir arga och tar det hårt att det finns olika sidor på ett mynt, jag blir ofta intresserade av debatten när oväntande sidor av myntet visar sig.
Anma
CITAT (andersen @ 04-02-2011, 16:39) *
Det är bra om man tycker olika,det är viktigt i en debatt, men endel blir arga och tar det hårt att det finns olika sidor på ett mynt, jag blir ofta intresserade av debatten när oväntande sidor av myntet visar sig.

Ibland blir jag skitarg, men det brukar gå över ganska fort.
theseraphim
Jag kan nog tillhöra den mer svavelosande sorten beroende på vilken sorts debatt som förs, vissa ämnen kan ju debatteras med ens direkta motpart på ett lugnt och konstruktivt sätt medans det finns de som när de blir pressade helt enkelt går över till mer direkta angrepp som tex "du är ju helt dum i huvudet! Som om du vore så jäkla mycket bättre!" osv. Sedan att man kanske höttat till någon riktigt pucko när man diskuterat tex historia med någon åt det mer högerextrema hållet, för deras åsikter anser jag inte ens värda att lyssna på då det är varken fakta, information eller korrekt utan bara idiotiskt rabbel från devolverade vrålapor(sorry vrålapssläktet men just vrålapor användes under kriget för att benämna Hitler och Mussolini).
Sedan vet jag inte om du och jag råkat i luven på varandra och är det så är i regel mina angrepp aldrig personliga eller menade att på något sätt såra utan det är i stridens hetta som primaten inom en kommer fram.
Huggorm
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 17:08) *
Ibland blir jag skitarg, men det brukar gå över ganska fort.

Att reta meningsmotståndaren till vansinne är halva nöjet whist.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 18:03) *

Fast helst ska det ske med glimten i ögat. Jag tycker att du är utmärkt på det Huggorm, bitsk men inte elak.. tummenupp.gif kompiskram.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 18:03) *

Ligger något i det. Men sen är det ju så också att det finns ämnen som är lite väl känsliga, eller hur jag ska uttrycka det, nära hjärtat. Då kan det vara ganska svårt att ta andras, vad ska jag kalla det? Kyla? cynism? Fast jag själv är likadan när det gäller andra saker. smile.gif
xlxl67
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 18:07) *
Fast helst ska det ske med glimten i ögat. Jag tycker att du är utmärkt på det Huggorm, bitsk men inte elak.. tummenupp.gif kompiskram.gif

Han hugger snabbt men är inte speciellt giftig (Trevlig egenskap) wink.gif
Huggorm
Och jag som hade hoppats på ett vredesutbrott blink.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 18:17) *

Fel ämne för det. biggrin.gif
xlxl67
Jag kan gå igång ordentligt om det handlar om konspirationeteorier/ koncentrationslägrens vara eller icke vara/månlandningar etc...

Annars vill jag nog jämka - är inte intresserad av att vinna några fördelar utan vill ha det jämt. +-0 smile.gif
Peztis
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 18:17) *

Staaaaackars dig som är så feluppfattad!

giggle.gif
theseraphim
CITAT (xlxl67 @ 04-02-2011, 18:23) *
Jag kan gå igång ordentligt om det handlar om konspirationeteorier/ koncentrationslägrens vara eller icke vara/månlandningar etc...

Annars vill jag nog jämka - är inte intresserad av att vinna några fördelar utan vill ha det jämt. +-0 smile.gif

Håller med dig, när man debatterar lugnt och fint så tycker jag mer det ska vara ett kreativt utbyte av information och åsikter på varandras åsikter. Däremot när det tex sitter en nynazist och säger att Förintelsen är en bluff osv då åker silkesvantarna av till förmån för en 150mm Haubits av grova motargument och ren jävelskap.
andersen
CITAT (theseraphim @ 04-02-2011, 18:57) *
Håller med dig, när man debatterar lugnt och fint så tycker jag mer det ska vara ett kreativt utbyte av information och åsikter på varandras åsikter. Däremot när det tex sitter en nynazist och säger att Förintelsen är en bluff osv då åker silkesvantarna av till förmån för en 150mm Haubits av grova motargument och ren jävelskap.

Men en 150mm haubits är ju inte modärn idag, nu är det ju kanonhaubits som gäller räckvidden är betydligt längre, pga längre pipa och kraftigare laddning.

gnon49
Debatta och stå för din åsikt, men generalisera inte. Så försöker jag i möjligaste mån förhålla mig i debatter.
Ni socialdemokrater eller ni moderater är än si än så, är fraser jag starkt ogillar. Ingen männsska är stöpt i en förutbestämd form av åsikter eller värderingar. Sedan finns ju dom fanatiska, men knappast på odlas forum.
Försöker man skilja på sak o person så gör det ju inget om debatten hettar till lite grann. Och inte minst, all dabbar vi oss ibland.
Gita
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 16:22) *
Jag tycker att det är ett märkligt sätt att debattera om man konsekvent låter bli att svara på direkta frågor.

Det finns några sådana "debattörer".

Men som tur är finns också de som gillar att munhuggas på riktigt.
Tack till er, även fast jag ibland vill hugga huvudet av er, bokstavligen.
Men ni berikar mitt liv. Jag får tänka och klura och bli säkrare på vad jag tycker innerst inne.

Så tack. Ni som svarar på frågor och hugger tillbaks.

En anledning att man inte svarar ibland är kanske att man bara sporadiskt har tid att "hänga" på Odla, kanske p.g.a. at man har ett krävande arbete. Själv är jag väl lite av periodare, kan debattera intensivt vissa perioder för att sedan tysna helt andra perioder, det beror helt enkelt på att livet innehåller väldigt mycket mer än Odla och att dygnet bara har 24 timmar och av dessa måste jag sova minst sex.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 20:50) *
En anledning att man inte svarar ibland är kanske att man bara sporadiskt har tid att "hänga" på Odla, kanske p.g.a. at man har ett krävande arbete. Själv är jag väl lite av periodare, kan debattera intensivt vissa perioder för att sedan tysna helt andra perioder, det beror helt enkelt på att livet innehåller väldigt mycket mer än Odla och att dygnet bara har 24 timmar och av dessa måste jag sova minst sex.
Gita

Du har en förmåga att dra när man ställer direkta frågor och sedan skiter du i att svara när du återkommer och låtsas som att det regnar. Försök inte inbilla mig att du missat. För så korkad är inte ens du. Förlåt, så korkad framstår inte ens du.
Gita
CITAT (andersen @ 04-02-2011, 16:39) *

Fast ibland blir det jättetråkigt eftersom vissa är så otroligt förutsägbara och helt enkelt vägrar att se den andra sidan av myntet, och alltid dumförklarar den som vågar sig på att ha en annan verklighetsbild.
Ibland kan jag inte (jag ber om ursäkt ) inte låta bli att provocera i sådana fall, för det är ju ganska underhållande när de helt går i taket och absolut inte förstår att jag retas. Fult? Ja,jag vet.
Gita
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:01) *
Fast ibland blir det jättetråkigt eftersom vissa är så otroligt förutsägbara och helt enkelt vägrar att se den andra sidan av myntet, och alltid dumförklarar den som vågar sig på att ha en annan verklighetsbild.
Ibland kan jag inte (jag ber om ursäkt ) inte låta bli att provocera i sådana fall, för det är ju ganska underhållande när de helt går i taket och absolut inte förstår att jag retas. Fult? Ja,jag vet.
Gita

Du är själv ganska förutsägbar och vägrar se den andra sidan av saken. Du är inte så dålig på att dumförklara andra heller! flirting.gif
Aqvakul
Gita

I en annan tråd för en knapp halvtimme sedan så dumförklarade du mig (kallade mig korkad mm), dvs du tog den roll som du sjäv tycker så illa om. Jag beklagar Gita, men du håller dig ofta med en regel för andra och en annan för dig själv.
Anma
Gita

Du underskattar mig, lilla vän.

Men just i fallet med sjukförsäkringar kommer jag aldrig någonsin att förstå din sida av myntet. Så är det. Jag kommer aldrig någonsin att begripa hur man kan tycka att det är ok att sjuka människor där ingen ifrågasätter sjukdomen utförsäkras. Aldrig kommer jag att begripa det. Jag kommer aldrig att förstå varför en handikappad ska arbeta för sex och femti i timmen och varför döende människor ska leva på socialbidrag. Om du ärligt kan säga att du förstår det, ja, då har jag vunnit min överman vad det gäller att begripa saker.
Det erkänner jag villigt.

Men jag kommer ALDRIG att sluta belysa problemen med dagens sjukförsäkringssystem. Tyvärr kan jag inte använda de reella exempel jag har, så jag fortsätter som jag gjort hittills.
Blomstertanten
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 21:08) *

Men just i fallet med sjukförsäkringar kommer jag aldrig någonsin att förstå din sida av myntet. Så är det. Jag kommer aldrig någonsin att begripa hur man kan tycka att det är ok att sjuka människor där ingen ifrågasätter sjukdomen utförsäkras. Aldrig kommer jag att begripa det. Jag kommer aldrig att förstå varför en handikappad ska arbeta för sex och femti i timmen och varför döende människor ska leva på socialbidrag. Om du ärligt kan säga att du förstår det, ja, då har jag vunnit min överman vad det gäller att begripa saker.

Men jag kommer ALDRIG att sluta belysa problemen med dagens sjukförsäkringssystem. Tyvärr kan jag inte använda de reella exempel jag har, så jag fortsätter som jag gjort hittills.

tummenupp.gif
Gita
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 20:52) *
Du har en förmåga att dra när man ställer direkta frågor och sedan skiter du i att svara när du återkommer och låtsas som att det regnar. Försök inte inbilla mig att du missat. För så korkad är inte ens du. Förlåt, så korkad framstår inte ens du.

Korkad eller inte.,så viktigt är inte Odla eller för den delen dina inlägg att inte verkligheten får företräde .
För mig är Odla och att debatterna här ett tidsfördriv, det får ni lov att leva med. Jag vet att en del av er ägnar flera timmar per dag åt detta forum. Om man läser i profilerna kan man se att det finns de som står för i genomsnitt mer än 60 inlägg per dag och då blir man ju ganska betänksam, hinner man överhuvudtaget med ett liv ute i verkligeheten då?
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:14) *
Korkad eller inte.,så viktigt är inte Odla eller för den delen dina inlägg att inte verkligheten får företräde .
För mig är Odla och att debatterna här ett tidsfördriv, det får ni lov att leva med. Jag vet att en del av er ägnar flera timmar per dag åt detta forum. Om man läser i profilerna kan man se att det finns de som står för i genomsnitt mer än 60 inlägg per dag och då blir man ju ganska betänksam, hinner man överhuvudtaget med ett liv ute i verkligeheten då?
Gita

Det gör de säkert. Själv har jag två inlägg fler än dig per dag.
Betyder det att jag lever 2 minuter mindre i verkligheten än du? Om man nu tänker sig att ett inlägg tar i genomsnitt en minut att skriva.
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 04-02-2011, 21:04) *
Du är själv ganska förutsägbar och vägrar se den andra sidan av saken. Du är inte så dålig på att dumförklara andra heller! flirting.gif

Ja just det, du svarade visst aldrig på min fråga hur mycket pengar man skall disponera per månad för att inte klassas som fattig. Det skulle vara ganska interssant att veta. Om man som du påstår att fattigdomen ökar bör man väl också definiera vad man avser med fattigdom, annars blir det ju bara allmänt bladder.
Kom igen nu, får vi veta?=
Gita
theseraphim
CITAT (andersen @ 04-02-2011, 19:08) *
Men en 150mm haubits är ju inte modärn idag, nu är det ju kanonhaubits som gäller räckvidden är betydligt längre, pga längre pipa och kraftigare laddning.

Jaja det var mest för att måla upp bilden men låt oss säga om vi ska gå in på detaljer att då laddar jag upp som ett Archersystem med med en Excalibur i loppet.... Så var det bättre? :-)

Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 04-02-2011, 21:34) *
Jaja det var mest för att måla upp bilden men låt oss säga om vi ska gå in på detaljer att då laddar jag upp som ett Archersystem med med en Excalibur i loppet.... Så var det bättre? :-)

*gillar*
Red Top
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:27) *
Ja just det, du svarade visst aldrig på min fråga hur mycket pengar man skall disponera per månad för att inte klassas som fattig. Det skulle vara ganska interssant att veta. Om man som du påstår att fattigdomen ökar bör man väl också definiera vad man avser med fattigdom, annars blir det ju bara allmänt bladder.
Gita

Fel tråd.
Gita
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 21:17) *
Det gör de säkert. Själv har jag två inlägg fler än dig per dag.
Betyder det att jag lever 2 minuter mindre i verkligheten än du? Om man nu tänker sig att ett inlägg tar i genomsnitt en minut att skriva.

Nu har jag inte kollat hur många inlägg just du gör per dag, men att man ägna en minuter per inlägg bekräftar väl bara att många inlägg inte är särskilt väl genomtänkta.
Gita

CITAT (Red Top @ 04-02-2011, 21:35) *
Fel tråd.

Yes, i know..... men det skulle trots det vara intressant att få ett svar.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:38) *
Nu har jag inte kollat hur många inlägg just du gör per dag, men att man ägna en minuter per inlägg bekräftar väl bara att många inlägg inte är särskilt väl genomtänkta.
Gita

Så du menar att dina inlägg tar mer än en minut att knåpa ihop? Då kan jag inte annat än beklaga. Det förklarar en hel del.
Gita
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 21:08) *

Varför tor du att mitt inlägg syftade på just dig? Tro mig eller inte, det finns dem som är betydligt mer enkelspåriga och förutsägbara än du är.
Gita
Lokan
Herregud vilket förakt! mad.gif
Anma
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:44) *
Varför tor du att mitt inlägg syftade på just dig? Tro mig eller inte, det finns dem som är betydligt mer enkelspåriga och förutsägbara än du är.
Gita

Kanske för att du brukar kalla mig förutsägbar och att jag är präktig och rättrådig och allt vad det är. Kan vara så att det är därför. ööööhh...
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 21:35) *
*gillar*

Eller varför inte jag laddar upp som en MOAB eller tom en FOAB(bara för att glädja Putin:-)
Gita
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 21:43) *
Så du menar att dina inlägg tar mer än en minut att knåpa ihop? Då kan jag inte annat än beklaga. Det förklarar en hel del.

Jo, du är ju väldigt snabbtänkt, men jag är inte övertygad om att du tänker rätt.......
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:50) *
Jo, du är ju väldigt snabbtänkt, men jag är inte övertygad om att du tänker rätt.......
Gita

Vem bestämmer det då?
Anma
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:50) *
Gita

Möjligt, men det förändrar inte min ståndpunkt vad det gäller sjukförsäkringen i alla fall.
Eller att jag tycker att du är en fegis som undviker jobbiga frågor. Tycker du att det är ok att en handikappad ska arbeta för 6,50 kr i timmen?
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 21:27) *
Gita

Vilken tur då att du alltid kommer med fakta och inte bara allmänt bladder.
Gita
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 21:48) *
Kanske för att du brukar kalla mig förutsägbar och att jag är präktig och rättrådig och allt vad det är. Kan vara så att det är därför. ööööhh...

Men vill du inte vara präktig och rättrådig? Är det något fel med det? Nu är det så att jag gillar människor som vågar sticka ut, vågar vara ärliga, vågar sticka ut hakan, vara och tycka annorlunda och tycker att "mainstream" åsikter är trist, tråkigt och förutsägbart, men jag förstår inte varför du stör dig på det. Är du inte nöjd med din (i mitt tycke något begränsade) omvärldsbild, värderingsgrund och tankevärld? Vi har helt olika syn på det mesta du och jag och lär väl aldrig kunna mötas, men jag tror iofs att jag har ett f*n så mycket roligare liv än du.
Och du, jag stör mig inte särskilt mycket på dig, det finns de som är betydligt värre.
Ursäkta att svaret dröjde men jag vågade mig på att sticka emellan med lite vin och gorgonzola.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 22:15) *
Ursäkta att svaret dröjde men jag vågade mig på att sticka emellan med lite vin och gorgonzola.
Gita

Det hade nog varit bättre om du låtit bli vinet.
Anma
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 22:15) *
Men vill du inte vara präktig och rättrådig? Är det något fel med det? Nu är det så att jag gillar människor som vågar sticka ut, vågar vara ärliga, vågar sticka ut hakan, vara och tycka annorlunda och tycker att "mainstream" åsikter är trist, tråkigt och förutsägbart, men jag förstår inte varför du stör dig på det. Är du inte nöjd med din (i mitt tycke något begränsade) omvärldsbild, värderingsgrund och tankevärld? Vi har helt olika syn på det mesta du och jag och lär väl aldrig kunna mötas, men jag tror iofs att jag har ett f*n så mycket roligare liv än du.
Och du, jag stör mig inte särskilt mycket på dig, det finns de som är betydligt värre.
Gita

För det första. Jag är helt övertygad om att dit liv är bra mycket roligare än mitt. Och det beror enkom och endast på olyckan som förändrade mitt.

För det andra tycker jag att det är helt ok att vara präktig och rättrådig. Problemet är att du använder de som skällsord och att du är nedlåtande mot dem som är det. Det är i för sig enbart pinsamt för dig.

Jag förstår inte riktigt? Vilket är det jag stör mig på?
Menar du att jag inte sticker ut och sticker ut hakan? Eller menar du att jag gör det? Skriv så man begriper.

Och en sak ska du veta. Jag är bra mycket ärligare än de flesta du känner. Även med mina tillkortakommanden här i livet. men det är inget jag skyltar med mer än nödvändigt här på odla.

Jag tycker att du har väldigt begränsad världsbild, du vägrar ju se de orättvisor som finns i Sverige idag. I din värld är det bara en bunt gnällxxxx (kan inte skriva det jag tänker på) som står med armarna i kors och låter saker och ting gå åt helvete med flit. Jag kan upplysa dig om att där har du jävligt fel.

Jag stör mig jävligt mycket på dig, jag har sällan mött folk som är så självgoda och nedvärderande som du är. Men det, min lilla vän, det är mitt problem, inte ditt.

Vilket sammanträffande, här sitter jag med ett glas rött och olika ädelostar, bland annat gorgonzola...
Skål!

Förresten, Tycker du att det är ok att en handikappad ska arbeta för 6,50 kr i timmen?

Blomstertanten
Man är nog inte fattig om man har råd med vin och Gorgonzola i alla fall whistling.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 22:28) *
Förresten, Tycker du att det är ok att en handikappad ska arbeta för 6,50 kr i timmen?

Det finns en miljard människor i världen som önskar att de tjänade så mycket
Anma
CITAT (Blomstertanten @ 04-02-2011, 22:40) *
Man är nog inte fattig om man har råd med vin och Gorgonzola i alla fall whistling.gif

Nej, man är ju inte det.
malcolm
Det tråkigaste i en debatt/diskussion är sådana som inte kan skilja på sak och person utan kallar alla som har en avvikande åsikt för besserwisser eller säger: Är du så mycket bättre själv då...
Aqvakul
Alla borde kunna unna sig lite vin och gorgonzola ibland.. whist.gif

(Här finns gott om vin, men ingen ost - så sugen jag blev...)
Anma
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 22:44) *

Jag förstår vad du menar. Men vi i Sverige ska ha råd att betala en dräglig lön till våra handikappade oavsett hur det ser ut i resten av världen.

CITAT (Aqvakul @ 04-02-2011, 22:46) *
Alla borde kunna unna sig lite vin och gorgonzola ibland.. whist.gif

(Här finns gott om vin, men ingen ost - så sugen jag blev...)

Ja, alla borde kunna det ja. Åtminstone en gång om året.
Om inte det så i alla fall en glass eller en påse godis. Eller något annat litet.
Tyvärr kan inte alla unna sig det. Inte ens en gång om året.
Huggorm
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 22:48) *
Jag förstår vad du menar. Men vi i Sverige ska ha råd att betala en dräglig lön till våra handikappade oavsett hur det ser ut i resten av världen.
Ja, alla borde kunna det ja. Åtminstone en gång om året.
Om inte det så i alla fall en glass eller en påse godis. Eller något annat litet.
Tyvärr kan inte alla unna sig det. Inte ens en gång om året.

Två timmars övertid räcker för en liten glass
Piccante
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 22:44) *

6,50 är ungefär 1 USD. Det är (var) gränsen för extrem fattigdom men vissa anser att den gränsen borde höjas till 2 USD eftersom dollarn inte är lika stark längre och de som tjänar 7,50 USD lever lika illa som de som har 6,50.
Det ligger en del i det du säger. Vår fattigdom är relativ mot andras. Vi är fattiga när vi inte har råd med tv och telefon, andra är fattiga när de inte har råd med mat eller bor på gatan.
Anma
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 22:55) *
Två timmars övertid räcker för en liten glass

En sjuk eller handikappad kanske inte kan arbeta övertid. Alla är inte fullt friska, vettu.

CITAT (Markus_H @ 04-02-2011, 23:07) *
6,50 är ungefär 1 USD. Det är (var) gränsen för extrem fattigdom men vissa anser att den gränsen borde höjas till 2 USD eftersom dollarn inte är lika stark längre och de som tjänar 7,50 USD lever lika illa som de som har 6,50.
Det ligger en del i det du säger. Vår fattigdom är relativ mot andras. Vi är fattiga när vi inte har råd med tv och telefon, andra är fattiga när de inte har råd med mat eller bor på gatan.

Har du också missat att det även i Sverige bor folk på gatan? Nä, jag tror inte det, du glömde nog bara bort det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon