CITAT (Monica M zon 4 @ 03-02-2011, 08:10)

Min mamma och styvfar åt plommon som låg på marken utan att skölja dem först. Och dom fick mask i magen. Eftersom det smittar lätt mellan människor (som framförallt använder samma toa eller har kroppskontakt) så fick hela familjen avmaskas. Vi fick några tabletter som vi skulle äta och så fick vi tvätta alla kläder, sängkläder, handdukar.
Frivilligt skulle jag aldrig stoppa i mig några maskar. Fy, så vidrigt.
Nu har jag kollat på Smittskyddsinstitutets webbplats och det lutar åt att jag hade rätt i det jag skrev i tidigare inlägg.
Bandmask smittar inte mellan människor.
När det gäller springmask står det dessutom såhär. "Inkubationstiden är svårdefinierad, eftersom symtom ses först efter upprepade återinfektioner och månader efter den första infektionen."
Om man får symptom flera månader efter att man smittats är det ju svårt att vara säker på vad man blivit smittad av.
Spolmask och bandmask skulle man dock teoretiskt kunna bli smittad av via fallfrukt men det kräver då att ett smittat djur funnits i trädgården.
Jag hoppas verkligen att vi inte får in dvärgbandmask i Sverige. Då kan man inte äta råa bär från skogen. Det räcker inte att skölja varken bär eller frukt som fått sådana maskägg på sig och man får en dödlig infektion av den parasiten.