Kul idé, mer odling i städer behövs! Helt vanliga pallkragar, en eller två på höjd och inget krångligare som fylls med jord. Jag skulle gräva/luckra upp underliggande jord och dryga ut den med påsjord/påskoskit och liknande.
Det finns både kragar till helpall (1,2x0,8m) och kragar till halvpall (0,8x0,6m), båda 0,2m höga. Ger en area på 0,96m2 och en volym på 192liter per helpallkrage (hälften för halvpallkragar). Pallkragar är gjorda för att stapla. Det går även att sätta halvpallkragar på helpallkragar för att skapa trappterasser.
Spontant skulle jag säga: skippa lock och lås. Dels kan det bli mindre ljus i lådan och dels kommer inte regnvatten ner i lådan. Det begränsar till låga växter som inte tar i taket.
Men framför allt skulle jag säga att lite av det fina med odlingslådor i bostadsområden är att det är vackert och att fler blir intresserade och också vill vara med, att det blir en social grej och ett samtalsämne. Om de är låsta och tillbommade så tror jag att det inte lockar fler att delta, utan blir något privat som bara rör de som redan är med och "äger" en egen.
Stöldrisken får man kontra med listig placering och social kontroll. Om man är delaktig eller känner nån som är det, så går man inte och snor/förstör. Tror att vinsten med öppenhet är större än nackdelarna. Delaktighet både i planering och användning är viktigt för framgång.
|