CITAT (Annelie @ 30-06-2004, 18:56)
CITAT (lenasch @ 02-06-2004, 19:45)
Någon som gjort cementlådor/krukor och har ett bra recept samt förslag till formar. Letat på nätet men vill gärna höra nån som har egen praktisk erfarenhet¨
(heter väl betongkrukor??)
Jag har gjutit mitt blad i finbetong, utan armering. Jag gjorde smeten ganska hård och la på säkerligen ett 3-4 cm tjock lager över hela bladet. Det blev väldigt stabilt.
Det ska fungera som en liten "avrinnare" till vattnet som sakta ska få rinna från övre delen av bladet - ner i lilla baljan.. Därför är jag inte så beroende av att det ska hålla tätt... annars hade jag kanske fått täta det med någon lämplig färg eller lack..
Så här såg det ut när det vart gjutet..

Och så här på plats..

Jo, det ska planteras blommor runt dammen med.. har inte kommit så långt än bara

Så otroligt fint gjort
Här kommer säkerligen säsongens "dummaste" fråga

(*blink*) MEN på vilken sida av rabarberbladet lägger man cementen för att få de där fina ådrorna samt skålformen/fördjupningen åt sas. rätt håll på själva färdiga fågelbadet??
På över eller undersidan av rabarberbladet??
Om det är på rabarberbladets undersida (som jag själv tycker verkar logiskt!?) hur gör man då för att inte betongen pga. sin tyngd ska platta till hela bladet så att det blir en "flat tallrik" som slutresultat???
Slutligen den där armeringen av hönsnät som nämns, var/hur lägger man den??
Tack på förhand