Hej Anna i Sala,
Jag har en spindellilja som jag har haft som en krukväxt från början ---- den ska ut på sin 3;e sommar. Jag hade planterat den i en rätt stor plastkruka och den kom så smått under första sommaren, lite ynka blommor. Sedan åkte den in i garaget och då satt den igång att växa. Jag har + 12-14 grader där inne och ett par fönster, men så har jag förvarat mina andra växter. Framåt jultiden hade den sprängt sin kruka och jag lyfte den till en drickapack och hoppades att den lugnar ner sig.
Katten heller den gjorde..... i våras fick den en mastodont plastkruka och det hade börjat komma stängslar så jag satte i stödpinnar, 1½m höga.
Den låg ju lite avsides, så det blev endast att ge vatten och inte mycket mer förran jag såg i slutet av maj en lång stängsel som skulle just öppna sig.
Herre jesses, den blev minst en meter hög och bar 3 långa stängslar som blommade. De var helt vita och sagolikt vackra. Det växte massor av långa gröna smala blad och fick stödja dem också. Den hade blommat över vid midsommar, men var fin med all den fina grönskan. En dag kom maken in och frågade att vad hade jag tänkt o göra med den lianen, nu har den spräckt den nya krukan. Ok, den fick vara ifred och den gick bra ner till hösten och jag klipte av "lianerna" vartefter de blev gula.
Nu har jag en beskymmer till våren. Jag måste dela på den till mindre partier. Har inte frågat råd för det ännu, men det kommer nog bli fler knölar att dela med sig.
Jag såg samma lilja hos en god vän och den var inte alls en sådan jätte som min lian även att blomman i den enda stängseln var likt min.
Jag delar gärna med mig av den om du/någon vill ha. Den är verkligen en säregen sort, men kan inte ha den utan delning, men beredd på en jätte med tiden. Kanske det finns plats att sätta den i jorden? Klarar den på vintern ute? Ni kunniga ladys hjälp sökes! ....

...Fuchsian .....