CITAT (kristerh @ 15-09-2004, 14:33)
Det är ju klart att priserna måste ju tas ut nånstans

det är ju inte gratis med tv reklam, kan inte tänka mig att företagen står för fiolerna...
så det läggs nog på varorna ;)
krister
Hm, det argumentet kan jag inte låta bli att svara på...
Det är klart att kostnaden för reklamen läggs på priset.
Men att det skulle göra produkten dyrare totalt förutsätter att alla andra kostnader, t ex för tillverkning och distribution, skulle vara desamma om reklam inte fanns...och det är där resonemanget haltar.
Idag har vi till mans råd att köpa många produkter som var lyxvaror för hundra år sen, för att inte tala om tvåhundra eller trehundra år sen. En av de viktigaste orsakerna till att det är så - och till att vi överhuvud taget har högre materiell standard än förr - är framväxten av massmarknader med masstillverkning och massdistribution av varor.
Men för att vinsterna av masstillverkning etc ska komma konsumenterna till del i form av lägre priser, och inte bara tas ut som högre vinster av kapitalägarna, behövs konkurrens. Och en av de viktigaste förutsättningarna för att konkurrensen på en massmarknad ska fungera bra är - reklam.
För, t ex, ingen skulle våga investera i stora tillverkningsserier av en ny produkt om man inte kunde nå ut med information om den till konsumenterna, d v s reklam.
Det här var ett förenklat resonemang som det säkert går att göra fler invändningar mot än jag kan tänka ut, men det visar i alla fall att sambandet mellan reklamkostnader och priser inte är så enkelt som det tyckas vid första påseendet.