Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Irriterad!
          Mårbacka
          Inlägg 21-01-2011, 18:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 15 831

Men va i...?! Är det bara jag som får sorgymyggeinvasion varje gång jag köper amaryllisar och hyacinter, efter blomningen när jag vill spara dem!!!??? Och nej, övervattna gör jag inte... Just dessa får ovanligt mycket sorgmygg helt enkelt!
          Man måste helt enkelt kasta bort allt för det är omöjligt att ha kvar dem, fastän jag så gärna vill spara dem.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amatör
          Inlägg 13-02-2011, 12:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 27 706

Jag har också börjat använda Nemablom, i första vattnet som jag vattnar igenom sådder med.
          Eftersom nematoderna lever flera månader i jorden så använder jag dem i förebyggande syfte. Min sådder kommer mer än tidigare, bättre grobarhet alltså. Det beror inte på fröna utan på att inga sorgmyggelarver äter upp groddarna. Helt biologiskt.

Mot bladlöss (långt senare på säsongen) använder jag provadopinnar som fått ligga och lösas upp i vatten i blomkannan. Men var försiktig, många småplantor dog sent ifjol, vet inte om det var för starkt med 1 provadopinne per 1,5 liter vatten eller om jag kom igång försent. Gift???

Såpablandning tycker jag inte är tillräckligt effektivt på stora täta plantor, det är så svårt att spruta på alla bladlöss. Efter några dagar tycker jag att det är fullt med bladlöss igen.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-02-2011, 13:09
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (amatör @ 13-02-2011, 12:28) *
          Mot bladlöss (långt senare på säsongen) använder jag provadopinnar som fått ligga och lösas upp i vatten i blomkannan. Men var försiktig, många småplantor dog sent ifjol, vet inte om det var för starkt med 1 provadopinne per 1,5 liter vatten eller om jag kom igång försent. Gift???

Den verksamma substansen i bekämpningsmedlet Provado är Imidacloprid som tillhör gruppen Neonicotinoider. Ämnet är systemiskt dvs det tas upp av växtens alla delar, även nektar och pollen. Det har förbjudits i en hel del länder pga av dess giftighet, dock inte i Sverige. Ämnet misstänks ligga bakom den omfattande bidöden i världen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 20:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon