Jag bor inte säskilt långt från det område där räven sköts.
Jag har alltid hundarna med mig i skogen. Jag plockar bär & svamp i markerna och kommer fortsätta med det.
Är alltså inte särskilt skrämd av 'larmet' än.
Just nu är det parningstid för rävarna och så sent som i fredags hade vi tre stycken rävar som for som skottspolar över våra gärden. Vid parningen är det mycket rörelse bland rävarna då en hona parar sig med flera hanar så det kommer säkert uppenbara sig fler rävar här i det närmaste.
Ändå är jag inte orolig.
SVA har fått in närmare 300 rävar och det var endast i en som dvärbandmasken påträffades. Tyvärr var det i vårt område men det kommer förmodligen att spridas.
Man får se till att avmaska sina husdjur regelbundet, tvätta händerna efter vad man nu sysslat med i skogen och koka, steka eller frysa den mat man plockat.
Mina hundar duschas alltid efter en tur i skogen, vet inte hur de lyckas men de ser allt som oftast ut som träskmonster efter en runda, t.o.m unghunden som tror att hon kommer drunkna i en fingerborg med vatten.
Vi får avvakta och se vad som händer. Fler rävar får avyttras i området och skickas till SVA så vi kan se om det är en större spridning på det än eller inte.
Redigerat av Katie: 14-02-2011, 19:11