CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 20:26)

Nu förstår jag inte. Vem skulle ha informerat om vad? Och när?
Informerat om risken med att smuggla in hundar och att köpa smugglade hundar. Alla är inte så väldinformerade så att de känner till faran med dvärgbandmasken. Tänk nu den som äger den smittade hunden. Deras barn gosar med den och riskerar att bli smittade. Det tror jag inte man skulle utsätta sina barn för om man hade kunskapen. Jag läste att de flesta som smittas får smittan från sin hund. De kan ha ägg i pälsen som man får i sig när man klappar den.
Vem som skulle ha informerat står jag också frågande till. Mejlar man en fråga till smi så blir man hänvisad till sva och mejlar man till sva så blir man hänvisad till slv. Det första de borde göra är väl att tillsätta en grupp som ansvarar för preventionen eller borde ha gjort för nu har det väl äntligen börjat hända något.
Eftersom det finns en stor grupp människor i Sverige som inte förstår svenska så behöver det informeras till dom också. En del är analfabeter så det räcker inte med skriven information på respektive språk.
Sedan finns det säkert folk som hört om dvärgbandmask men som bara tror att man kan bli smittad om man plockar bär och de kanske aldrig gör det och tycker inte att det är någon stor sak.