CITAT (Peztis @ 15-02-2011, 10:02)

Fast bara för att det är en alternativ metod så behöver den ju inte vara sämre.
Jag inbillade mig att läkare skulle kunna tycka det vara "kul" och intressant att försöka luska ut vad felet är men de är väl så trötta på allt och känner sig väl låsta och motarbetade precis som alla andra yrken.
Min svärmor hade ont i ryggen i över ett år och blev skjutsad runt hit och dit (t o m psyket) men nä, hon inbillade sig. Så hon gick till en alternativ någonting och där upptäckte de en cysta på äggstockarna.
Hade de varit lite snabbare och piggare med att upptäcka detta hade de kanske kunnat ta bort bara cystan, nu fick de ta bort mer än så.
Kanske ska tillägga att hon hade så ont att hon svimmade i tunnelbanan (ingen lyfte ett finger för att hjälpa henne, för övrigt), var sjukskriven mm. Sedan skulle hon gå en "Komigen-kurs" på AF... Skrattretande...
Det finns helt enkelt inte tid att luska ut varenda sjukdom och det är väl inte direkt som i tv-serien House att det finns hela team som lägger ner all sin tid på sådant heller. Så länge det inte är så att man kan dö av det man har så är man nog inte prio ett i systemet. Nu pratar jag inte om missade cystor och mer allvarliga saker utan de som kommer in med ont i magen eller ont i knät och där man röntgat osv för att faställa att det inte är cancer.
De flesta läkares uppgift är att behandla åkommor som existerar för det är oftast på helt andra plan nya sjukdomar eller skador upptäckts(genom studier av medicinska forskare är väl det vanligaste). Att börja behandla lite på känn på något man inte till 100% vet vad det är kan ju bli kontraproduktivt både för patienten och för läkaren(i form av Lex Maria).