Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dominant tik
          boxer2
          Inlägg 12-02-2011, 18:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

Jag får hem min valp om ca 3 månader, men jag undrar hur det kommer att gå ihop med min tik eftersom hon är dominant. Är det något särskilt jag ska tänka på i och med att hon är dominant? Hur kommer det att gå med valpen? Hon är 2½ år.
          Tacksam för tips.

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 13-02-2011, 15:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Svårt att säga när man inte ser hunden men jag är inte alls så säker på att din hund är dominant. Att tikar lyfter på benet när dom kissar är inte alls ovanligt och har inget med dominans att göra. Att hon mopsar upp sig vid hundmöte kan ju lika gärna bero på att hon är osäker och att du tillåter det.
          Är hon vaktig? Aggressiv? Hur är hon när hon träffar valpar? Vad menar du med tuff mot sina kompisar?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          boxer2
          Inlägg 14-02-2011, 12:58
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-02-2011, 15:28) *
          Svårt att säga när man inte ser hunden men jag är inte alls så säker på att din hund är dominant. Att tikar lyfter på benet när dom kissar är inte alls ovanligt och har inget med dominans att göra. Att hon mopsar upp sig vid hundmöte kan ju lika gärna bero på att hon är osäker och att du tillåter det.
          Är hon vaktig? Aggressiv? Hur är hon när hon träffar valpar? Vad menar du med tuff mot sina kompisar?

Vaktig...hmm...ja hon skäller ju vid dörren och om någon okänd kommer för nära mig.
          Aggressiv, nej mer osäker. Vi träffar inga valpar så det kan jag inte svara på. Tuff mot sina kompisar, hon tillåter inte de komma för nära hennes leksaker, en gång bet hon sin kompis i nosen för att han stod för nära hennes boll. Men när hon börjar göra utfall och skälla vid hund möte, hur förklarar jag då att hon gör fel?

Tacksam för din hjälp.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-02-2011, 15:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (boxer2 @ 14-02-2011, 12:58) *
          Vaktig...hmm...ja hon skäller ju vid dörren och om någon okänd kommer för nära mig.
          Aggressiv, nej mer osäker. Vi träffar inga valpar så det kan jag inte svara på. Tuff mot sina kompisar, hon tillåter inte de komma för nära hennes leksaker, en gång bet hon sin kompis i nosen för att han stod för nära hennes boll. Men när hon börjar göra utfall och skälla vid hund möte, hur förklarar jag då att hon gör fel?

Tacksam för din hjälp.

Men du säger ju att hon är jättelydig confused.gif . Beröm när hon gör rätt. Ligg steget före. Hur är du själv i dessa situationer? Din hund läser ditt kroppsspråk så om du vid ett hundmöte "förväntar" dig att hon ska göra utfall och skälla så gör hon det. Har du gått någon kurs med henne? Om jag vore du skulle jag snarast kontakta en instruktör för att få hjälp. Inte bra att hon vaktar dig och saker när ni får hem en liten valp. Du behöver få hjälp med hur du ska bära dig åt för visa din hund att det är du och inte hon som tar hand om folket utanför dörren, mötande hundar, folk som kommer nära dig o.s.v.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          boxer2
          Inlägg 15-02-2011, 15:58
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-02-2011, 15:19) *
          Men du säger ju att hon är jättelydig confused.gif . Beröm när hon gör rätt. Ligg steget före. Hur är du själv i dessa situationer? Din hund läser ditt kroppsspråk så om du vid ett hundmöte "förväntar" dig att hon ska göra utfall och skälla så gör hon det. Har du gått någon kurs med henne? Om jag vore du skulle jag snarast kontakta en instruktör för att få hjälp. Inte bra att hon vaktar dig och saker när ni får hem en liten valp. Du behöver få hjälp med hur du ska bära dig åt för visa din hund att det är du och inte hon som tar hand om folket utanför dörren, mötande hundar, folk som kommer nära dig o.s.v.

Ja det har du rätt i.
          Vi har gått en kurs, allmänlydnad. Men den gav inget.
          Ja hon är jätte lydig så sätt att hon har börjat lyssna mer när vi är ute och kommer rätt bra på inkallning.
          Vi tränar även att inte skälla på andra hundar, med viss framgång. Ja jag förväntar mig att hon skäller när jag ser en hund, så felet är väl delvis mitt.

Tack för all hjälp.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera

Inlägg i den här tråden
          boxer2   Dominant tik   12-02-2011, 18:51
          ingrid fuxwall   Du skriver att valpen flyttar hem till dig om tre ...   12-02-2011, 20:18
          boxer2   Du skriver att valpen flyttar hem till dig om tre ...   13-02-2011, 12:22
          *Stintan*   På vilket sätt menar du att din tik är dominant? H...   13-02-2011, 08:47
          cia58   Jag kan berätta vad som hände hos oss när det kom ...   24-02-2011, 08:48
          boxer2   Jag kan berätta vad som hände hos oss när det kom ...   24-02-2011, 12:52
          Samsara   Du kan alltid ha ett kompost galler mellan dessa h...   24-02-2011, 12:06
          cia58   Vår papillon hade mycket nära till skall. Jag satt...   24-02-2011, 13:42
          boxer2   Vår papillon hade mycket nära till skall. Jag satt...   24-02-2011, 17:10
          Eva-Helene   Jag har inte personligen erfarenhet av att ha två ...   24-02-2011, 18:50
          *Stintan*   Har aldrig haft problem med att ha 2 tikar tillsam...   24-02-2011, 20:59
          boxer2   Ja jag tycker väl att hon vet att det är jag som b...   25-02-2011, 10:53
          *Stintan*   Acceptera aldrig tjafs mellan hundarna och se till...   25-02-2011, 11:02
          Monaxe   Har i flera år haft 2 greyhoundtikar, varav den en...   25-02-2011, 12:42
          Fenja   Vi har tre tikar (mor, stora och lilla syster) och...   25-02-2011, 13:19
          merlin68   Vi har tre tikar (mor, stora och lilla syster) och...   25-02-2011, 18:25
          boxer2   Instämmer med Fenjas kloka ord. Var tydlig att det...   25-02-2011, 18:59
          herkules   två kastrerade tikar får du förhoppningsvis inga s...   25-02-2011, 20:42
          boxer2   två kastrerade tikar får du förhoppningsvis inga s...   28-02-2011, 11:55
          herkules   att ignorera skällandet efter godis biten, funkar ...   28-02-2011, 12:09
          merlin68   Det som fungerar absolut i särklass bäst med hunda...   01-03-2011, 17:02
          boxer2   Det som fungerar absolut i särklass bäst med hunda...   02-03-2011, 11:45
          herkules   ja skvallerträning har jag läst om innan, det är v...   02-03-2011, 12:53
          boxer2   mina hundar tuggar per automatik så fort jag är i ...   02-03-2011, 13:52

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 04:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon