CITAT (smuleborg @ 15-02-2011, 19:13)

Hur blir det med jakt med lös hund (i drabbat område)? Möjligheten att jaga med lös hund är ju huvudanledningen till att hålla vargstammen nere. Hur tänker jägarna nu? Jaga räv, med lösa hundar, för att förhindra spridningen av dvärgbandmask?
No problem, regelbunden avmaskning. Det rekommenderas fö redan nu i området eftersom man inte känner till spridningsområdet. Hundarna blir ju inte sjuka på något sätt om de smittas, bara smittspridare.
CITAT (Christa @ 15-02-2011, 20:03)

Det där med oro är en svår fråga. Kom på idag att min sambo och jag i höstas åt massor av lingon direkt från riset ungefär två mil från den funna räven. Det var ovanligt mycket rävskit på lingonkullen och jag plockade inte närmare än någon halvmeter i alla fall men äggen kan kanske finna på fler ställen. Skulle vara intressant att höra vad ni andra tänker kring det. Skall jag bara hoppas att jag inte blev smittad eller fråga om man på ett tidigt stadium kan avmaska människor också.
Det var när vi tittade på gården vid kraftledningen som jag berättade om i forumet. Vi tog en tur i skogen för att se på terrängen.
Var dvärgbandmasken mycket spridd där du bodde Elisabeth?
Man behöver inte göra problemet större än vad det är. Plocka gärna både bär och svamp men ät inget direkt. Tillagat är det inga problem men skippa rårörd lingonsylt. Och tvätta händerna innan man har dem nära munnen eller tar i mat.