CITAT (Christa @ 15-02-2011, 09:43)

Det finns många människor som söker hjälp hos sjukvården för sina hälsoproblem men när de inte hittar en sjukdom med ett namn på så får de ingen hjälp.
"Du är färdigutredd, vi hittar ingen sjukdom."
Där står patienten uppgiven och förtvivlad över att inte ha fått någon hjälp och tar till halmstrået att söka till alternativa hälsokliniker.
Ändå kan man läsa att representanter för den skattefinansierade sjukvården tycker att folk är konstiga som söker hjälp hos alternativa hälso kliniker.
Vad förväntar dom sig egentligen att patienterna skall göra? Hälsoproblemen försvinner ju inte av sig själva precis och när en person äntligen samlat ihop sig och söker läkare så har han/ hon redan konstaterat att det inte gick över av sig själv.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur de tänker.
Du kanske borde ställa den frågan till dem de gäller, ist f att fråga ett gäng lekmän. (Alla är inte lekmän, men ändå.)
Att lägga in frågan här leder ju tydligen till en massa gnäll och personpåhopp.
Jag har själv bara goda erfarenheter av sjukvården. Har ett antal autoimmuna sjukdomar, dvs kroppen angriper sig själv, och ännu vet ingen inom läkarvetenskapen vad det beror på.
Däremot är de väldigt duktiga på att behandla symtomen. Och det är jag tacksam för.
När det gäller alternativmedicin är min erfarenhet att de flesta läkare anammar de behandlingsmetoderna numera. Kanske beror det på att jag mest träffar yngre läkare. Har mina mesta läkarkontaktar med läkare på ett universitetssjukhus, där läkarna nog är ovanligt öppna och nyfikna. Men även min husläkare är öppen för alternativa behandlingar.
Att man någon gång får en medicin som ger biverkningar, har jag alltid tolkat som, att de till varje pris försöker hjälpa en. Om inte den ena medicinen hjälper, kanske den andra gör det, trots eventuella biverkningar.
Att läsa Fass och diverse läkarböcker/avhandlingar tror jag inte att vi som lekmän är särskilt betjänta av. Vi saknar liksom de grundläggande kunskaperna i medicin.
Har man, som jag och många, många andra en kronisk/livslång sjukdom, tycker jag att det bästa alternativet är att betrakta sjukdomen, som en del av själva livet och i möjligaste mån acceptera att det är som det är.

Varken man själv eller omgivningen mår bra av att man ständigt gnäller och låter hela tillvaron kretsa runt sig själv och sina sjukdomar.
Redigerat av Red Top: 16-02-2011, 11:12