Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på liljeväxter
          Anna i Sala
          Inlägg 03-02-2011, 18:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 38 542

Hej!

Jag är väldigt förtjust i liljeväxter eftersom de är både tacksamma och vackra krukväxter tycker jag.

Jag har dock bara dessa tre:
          Elefanttunga (Haemanthus albiflos) som tillhör skärmliljesläktet.
          Spindellilja (Hymenocallis speciosa)
          Flasklilja (Beaucarnea recurvata)

Jag vill väldigt gärna få tips på flera liljeväxter!
          Så snälla kom med tips!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fuchsian
          Inlägg 16-02-2011, 10:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Hej Anna i Sala,

Nu har jag tagit fram spindelliljan och som vanligt, den rackarn var ju i vintervila, men jag fick klippa och skära loss krukan.

Det var det svåra i det, jag lät ligga den ett par dagar och det fanns en riktig härva av rötter. Det hela "paketet" bestod av 3 stora lökar med vidhängande mindre lökar.
          Jag lirkade loss den i 3 delar och det gick fint. Lökarna är i fin form och jag jordslog den som är till dig, den har vidhängande lökar, ca. 5-6 st.

De andra planterade jag i nya krukor och jag rörde inte vid de medhängande "småttingar", pga. att jag var osäker. De kanske är lagom att dela nästa år till mindre, men den stora moderlöken får man nog behålla som den är.

Din är färdig att skickas så snart det blir mildväder, jag befarar att de kanske börjar "vakna till" rätt så snart. Alla är i mitt andra garage och där är nog +12-14 grader.

Jag har inte hunnit kolla på nätet ännu om jag hittar denna sortrens namn, men gör det så fort det går. Jag hittade endast en bild av den och det är taget långt efter blomningen när de stängslarna hade gått ner och blivit borttagna.

Jag hittade pyttesmå (som en tumnagel) lösa småttingar med vidhängande rötter och dom har jag tagit in. Planterar dom var för sig och ser om de tar sig.

De som läser detta, kan väl ge råd -- tummenupp.gif --- jag tänkte på det att om man kan avslägna några av de vidhängande lökar utan att det skadar den stora??? Då skulle det bli fler att plantera. Jag tänkte nu mina egna, samt Annas del hur vi kunde göra som bäst med det. Jag är intresserad av andra liljor, har tigerliljan och en orange som har inget namn ocn denna vita spindel. ..... whist.gif ... Fuchsian .....

CITAT (mojan @ 11-02-2011, 21:06) *
          Som vanligt sad.gif smile.gif har jag apostlaliljor att erbjuda. Förstår inte varför de trivs så jättebra hos mig??
          Någon som vill byta till sig så PM:a mig.

Hej,

Hur ser dom ut? Kanske kan jag googla om du har hela namnet om dem. Kanske kunde man göra lite byteshandel??? flirting.gif .. Fuchsian .....

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anna i Sala   Tips på liljeväxter   03-02-2011, 18:39
          varghem   raketlilja, hottentottlilja, apostlalilja   04-02-2011, 13:42
          Anna i Sala   Tack Varghem för ditt svar!:) Vet du någon so...   04-02-2011, 13:56
          varghem   Tack Varghem för ditt svar!:) Vet du någon so...   10-02-2011, 14:45
          aldo   Har en hel del raketlilja över... dom andra är bar...   10-02-2011, 19:14
          Olle A   Jag har hottentottlilja och apostlalilja, och kan ...   04-02-2011, 14:34
          Anna i Sala   Hej Olle! Åh så glad jag blir!!!...   04-02-2011, 14:43
          Platinum   Sen finns ju mönjeliljor (Clivia) och bajonettlilj...   04-02-2011, 14:50
          Olle A   Här i Bohuslän har vi också mildväder för tillfäll...   04-02-2011, 14:59
          Anna i Sala   Självklart Olle väntar jag. Blev ivrig bara *skäm...   04-02-2011, 15:04
          teo   Iofs så tillhör Flasklilja familjen Agavaceae (lik...   05-02-2011, 16:18
          flaxss   Iofs så tillhör Flasklilja familjen Agavaceae (lik...   05-02-2011, 16:25
          Blomstertanten   Amazonlilja (Eucharis grandiflora)som inte heller ...   05-02-2011, 19:56
          varghem   aldo... är du trött på den menar du?? jag nöjer mi...   11-02-2011, 15:04
          aldo   aldo... är du trött på den menar du?? jag nöjer mi...   11-02-2011, 19:48
          fuchsian   Hej Anna i Sala, Jag har en spindellilja som jag ...   11-02-2011, 17:25
          Anna i Sala   Hej Anna i Sala, Jag har en spindellilja som jag ...   11-02-2011, 18:02
          fuchsian   OK. Anna i Sala Då reserverar jag en fin lökdel ...   11-02-2011, 18:30
          mojan   Som vanligt :( :) har jag apostlaliljor att er...   11-02-2011, 21:06
          Anna i Sala   Ett STORT TACK Fuchsian!! Jag blev såååå...   05-03-2011, 16:32
          fuchsian   Tack själv Anna i Sala, :smiley_small_hug:...   06-03-2011, 13:21

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 00:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon