Hej Anna i Sala,
Nu har jag tagit fram spindelliljan och som vanligt, den rackarn var ju i vintervila, men jag fick klippa och skära loss krukan.
Det var det svåra i det, jag lät ligga den ett par dagar och det fanns en riktig härva av rötter. Det hela "paketet" bestod av 3 stora lökar med vidhängande mindre lökar.
Jag lirkade loss den i 3 delar och det gick fint. Lökarna är i fin form och jag jordslog den som är till dig, den har vidhängande lökar, ca. 5-6 st.
De andra planterade jag i nya krukor och jag rörde inte vid de medhängande "småttingar", pga. att jag var osäker. De kanske är lagom att dela nästa år till mindre, men den stora moderlöken får man nog behålla som den är.
Din är färdig att skickas så snart det blir mildväder, jag befarar att de kanske börjar "vakna till" rätt så snart. Alla är i mitt andra garage och där är nog +12-14 grader.
Jag har inte hunnit kolla på nätet ännu om jag hittar denna sortrens namn, men gör det så fort det går. Jag hittade endast en bild av den och det är taget långt efter blomningen när de stängslarna hade gått ner och blivit borttagna.
Jag hittade pyttesmå (som en tumnagel) lösa småttingar med vidhängande rötter och dom har jag tagit in. Planterar dom var för sig och ser om de tar sig.
De som läser detta, kan väl ge råd --

--- jag tänkte på det att om man kan avslägna några av de vidhängande lökar utan att det skadar den stora??? Då skulle det bli fler att plantera. Jag tänkte nu mina egna, samt Annas del hur vi kunde göra som bäst med det. Jag är intresserad av andra liljor, har tigerliljan och en orange som har inget namn ocn denna vita spindel. .....

... Fuchsian .....
CITAT (mojan @ 11-02-2011, 21:06)

Som vanligt

har jag apostlaliljor att erbjuda. Förstår inte varför de trivs så jättebra hos mig??
Någon som vill byta till sig så PM:a mig.
Hej,
Hur ser dom ut? Kanske kan jag googla om du har hela namnet om dem. Kanske kunde man göra lite byteshandel???

.. Fuchsian .....