CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 10:00)

1. Det handlar om statens finanser, inte enskilda privatpersoner. Sossarna berättade igår på sitt seminarium om allt de ville satsa på, och det är uppenbart att det kommer krävas massiva skattehöjningar för att finansiera allt. Min åsikt är att staten bör vara försiktig med sina utgifter, det är trots allt pengar som folk har har arbetat ihop åt dom.
2. Då anser du att även den som har en dödlig sjukdom men klarar jobba ännu ett tag skall slippa denna avgift?
3. Och gästarbetare som inte jobbar här tillräckligt länge för att berättigas några pensionsutbetalningar? Och män borde ju betala mindre eftersom de har lägre beräknad livslängd än kvinnor?
1. Vilka anser du vara "dom" angående staten. Menar du de demokratiskt utvalda politikerna eller finns det några andra "dom"? Jag anser nog att både du och jag indirekt är staten själva. Jag tror nog att alla är fullt medvetna att man måste vara försiktig med utgifterna vi arbetat ihop. Men utgifterna kan inte bara få gynna dem som har det bäst på bekostnad av dem som knappt klarar livhanken. Alla ska unnas ett drägligt liv så länge vi har några resurser för de. Staten Sverige står sej fortfarande bra i konkurrensen så än så länge har vi allt råd att inte behöva offra några medmänniskor.
(Kan inte låta bli att svara på frågor som inte är riktade till mej)
2. Vet du, det finns något som heter medmänsklighet också. Har man fått en utmätt tid på sej kvar här i livet så nog unnar man dem att få utnyttja den på bästa sätt även om det skulle kosta oss andra några kronor. Så om jag får tala för mej själv: Ja, ja och åter ja!!
3. Menar du verkligen gästarbetare eller menar du invflyttade svenskar? Gäller det våra utlandsfödda svenskar så ja, har vi välkomnat dem till Sverige och gör vad de kan för att anpassa sej till vårt samhällsmaskineri, så självklart! Du får ju ta del av t.ex medicinska landvinningar som upptäcktes långt innan du ens var född. Kapital det också fast bara en annan valuta.
Män/kvinnor: Innan man ens börjar diskutera något sådant måste vi i så fall se till att alla får lika lön för samma arbete först. Sedan snackar du bara om genomsnittsåldern. Men man kan ju alltid fundera på det bara du ser till att lägga näsan i vädret innan den första skattebetalande kvinnan ramlar av pinn.