1, Tre fack för trädgårdskompost och ett för hushåll har vi. Stor tomt och tre personer.
2, Hushållskomposten kan också behöva stå och eftermogna. Då man producerar mindre hushållsavfall än trädgårdsavfall normalt sett så undrar jag om det inte kan vara idé att dela av hushållspallarna till två fack.
3, Tittar man på de komposter som finns så finns ju alla möjliga höjder. Det finurliga med pallkragar är ju att du kan bygga på och plocka av efter behov. Skulle tro att om det fakc där du lägger trädgådsavfallet i först kallas för fack ett, så behöver det vara störst, fack två mindre och fack tre minst. Jag tror att 14 pallkragar räcker ganska så långt, i alla fall till att börja med. Fack tre räcker med en krage till att börja med medan fack ett kanske bör ha i alla fall tre kragar. Hushållskomposten ska ju isoleras (vilket de andra inte ska göras) och den kan ju vara bra om man fixar färdigt som det ska vara. Minst fyra kragar på den skulle jag sätta.
4, se punkt 2.
5, Hushållskomposten ska du inte borra hål i. Trädgårdskomposten kan det nog vara bra att göra det med. Där får någon annan råda.
6, Först och främst så ska ju allt grundoljas. Sedan rekommenderas det mest linolja har jag förstått. Utvändigt kan du ju måla med vad du vill.
7, Har inte hört och vet inte om det är så bra att gräva ned i alla fall hushållskomposten. Lakvatten måste kunna ta vägen någonstans också.
8, Vill du få igång hushållskomposten så fort som möjligt ska du be att få lite kompsot och maskar från någon.
9, Typ ett år skulle jag också tro. Fast det beror ju på vad man har i och hur man sköter den. Finns de som säger 6 månader också.
10, SKUGGA!
Lycka till!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|