varför tror ni att det sker en demokratikamp i arabvärlden? bara för att dom vill bli av med odemokratiska ledare så är det väl inget som säjer att araberna vill ha demokrati?
Demokrati är inget som införs automatiskt bara för att odemokratiska ledare faller, demokrati är så mycket mera en ett komplexs system av värderingar och rättvisa som jag inte tror att araberna kan ta till sig, på en kort tid det tar nog många år innan dom får samma eller liknande värdegrund som styr det vi menar med demokrati, och jag är inte helt säker på att araberna vill styras av demokratiska värderingar.
Klan värderingarna är ju det som har styrt i arabvärlden mycket längre än vi har haft demokrati, och jag tror att dom har varit nöjda med det sättet att styra. Varje gång en klan har blivit försvagat så har det bara byts ut med en annan klan som har sätt till att berika sina egna.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|