CITAT (Susanne i Linköping @ 15-09-2004, 23:48)
Häromdagen tittade jag i plantskolan efter havtorn, jodå de hade men 175 kr per planta, då vill jag veta först att det är värt pengarna. Buskarna ska ju helst stå där det är lite kargt och gärna stenigt, om jag minns rätt. Tyvärr finns det inget sånt läge på min platta kolonilott, där får man välja på bördigt och bördigare. Kul när man odlar grönsaker för all del, men hur kommer havtornen att gilla det? Borde jag gräva ur en bit och fylla med grus? Det tror jag inte att jag har tid och lust med just nu. Lite upphöjt kan jag möjligen stå till tjänst med.
Och går det att hålla buskarna nere med klippning, de blir tydligen 3 meter? Mer än 2 meter vill jag helst inte ha för grannsämjans skull.
Impecta tar 19 kr för 75 st havtornsfrön! Men då tar det ju längre tid och framförallt så får man lika många han- och hon- plantor då, oftast vill man bara en hanpanta per 5 honplantor . Man kan inte identifiera hanplantorna förrän de blommar första gången. Det går säkert att klippa ur havtorn (ta bort hela grenar), men jag vet inte om kan kan hålla den på en viss höjd? Endel buskar blir hemskt fula om man försöker hålla dem på en viss höjd, de skjuter skott i topparna då, jag vill minnas att Klaus Vollbrecht kallar det för "vakmästarbeskärning"!