Jag har hittills varit för lat för att göra egna fettblock eller talgbollar, men hittade följande recept hos SOF:
"Ingredienser: Kokosfett, jordnötter, fiberhavregryn, vetekross/kli, linfrö, hasselnötter, fågelfröblandning, margarin.
Gör så här: Smält kokosfettet på svag värme. Blanda i jordnötter (lätt hackade), fiberhavregryn (de är mindre än vanliga havregryn), vetekross/kli, linfrö, hasselnötter (hackade) och fågelfröblandning. Ta ungefär lika mycket av varje sort (en näve). Låt blandningen stelna något och rör i rumsvarmt margarin, vilket gör blandningen mjukare och följaktligen lättare att anpassa i kruka eller annan behållare. Fyll blandningen i delade kokosnötter eller små plastkrukor".
Amaira, vad bra att du har förstått detta med att ha maten utspridd!

Fast jag är förstås inte förvånad, då jag sedan länge vet att du vill alla djurs bästa. Jag behöver inte sprida ut solrosfrön i sluttningen nedanför fröautomaten, det sköter ett par nötväckor om. Sedan kommer diverse fåglar samt ekorrar, harar och rådjur och äter av de nerfallna fröna. Jordnötter strör jag däremot ut över några kvadratmeter, samt hackade äpplen över ett betydligt större område.
Olle