OK jag ger mig, den breda allmänheten - trots information bl.a. i tidningar och på TV på bästa sändningstid - hade inte en aning om att insmugglade hundar kan föra in dvärgbandmask i landet.
Men här ger jag mig inte (än) - Om man köper en hund för halva eller en tredjedel av det pris man får betala hos en seriös uppfödare borde man förstå att det är något lurt. Man kan här, som jag ser det, inte säga efteråt: Det hade jag inte en aning om. Den högst oetiska djurhandeln fortsätter så länge det finns köpare.
PS/ Jag har verkligen gett mig på denna punkt, men kan inte låta bli att tillägga. Jag har pratat med många om det här på min arbetsplats (vi har inget djur- eller naturuppdrag). Nästan alla (dock inte alla) hade hört talas om dvärgbandmask (innan sista dagarnas skriverier); de hade inga fördjupade kunskaper, men hört talas om (svamp och bär nivån) och att att masken kan komma in genom "smuggelhundar". Alla sa sig förkasta handeln med smuggelhundar; för djurplågeriet och för att hundarna kan föra in sjukdomar (de få som inte kände till dvärgbandmask nämnde rabies). /DS
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|