CITAT (*Stintan* @ 18-02-2011, 11:27)

En till som uppenbarligen inte förstått vad det är fråga om.

Säg du till ditt barn att "tyvärr får du inte åka med på skolutflykten men du får en kram". Man kan inte äta omfamningar och kärlek och inte heller klä sig i det! Det är ju faktiskt ganska löjligt att tro att fattiga barn inte skulle få den kärlek der behöver. Typiskt att sånt kommer från en som själv kan vältra sig i pengar.
Visst har jag fattat det hela och UPPLEVT det också som barn, när maten var slut och magen knorrade av hunger och man inte kunde gå till skolan för att pappa hade inget jobb och kunde inte köpa skor till mig.
Du är alldeles för ensidig i detta. Jag har inte vägt varken det ena eller det andra mot varandra utan enbart tagit upp en STOR bristvara i fattigdomen som de flesta nuförtiden i det materialistiska världen glömmer bort ---- att ta tid för sitt/sina barn att lära dem att värdesätta också det som är inte beroende av pengar.
Man kan gå ut till skogen med sina ungar och hitta på massor med saker --- det kostar inget men ger barnet ett annat sätt att värdesätta det de kan få när man har råd att köpa det som behövs.
Jag upplever dagens Sverige som en stor "gnäll och klaga - stuga" och utan egna initiativ ----- Gäller inte alla, men en del .....men gör nåt själv då, det finns ju många länder som inte ens ha rent vatten.
Att få en känslomässigt stabilt barndom med eller utan pengar gör det lättare för dessa barn att klara sig sen som vuxna och inte gå med dollartecken i ögorna för allt. Men dagens samhälle är ju byggt just för detta fenomen --- pengar och brylar ---- men ändå må pytom och känna sig tom invärtes.
Ta du och "missuppfatta" hur mycket du vill, men min mening är att trots inga nya prylar väger mer än den inre tryggheten man har i grund och botten.
( har du sett reklamen i TV där en gubbe vältrar sig i ett helt rum med sedlar ---- det är min gubbe! heh ..) ... Fuchsian ....
Redigerat av fuchsian: 18-02-2011, 14:09