Har någon sett hur/var rävar bajsar? Jag bara undrar.
De lägger sina högar tydligt synliga, och gärna högt uppe på "någonting". En sten, en stock, eller på grannans fotboll som låg ensam på en välklippt gräsmatta.
De markerar med sina högar, de VISAR dem, inte gömmer dem i blåbärsriset. Det faller inte heller ut små avfallshögar efter dem där de går.
Hur många människor är det som blir smittade ens i områden där masken är vanlig? Jag tor inte att någon behöver vara extra orolig, även om eftertänksamhet och sunt förnuft alltid är bra. En sak kan t.ex. vara - om man är orolig - att läsa på fakta. Verklig fakta alltså, den riktiga, inte medias säljpropaganda eller "vanligt folks olika trossatser".
"Avmaska hunden". Nää, stopp lite. Rutinmässiga avmaskningar har man slutat med (i alla fall de som är seriösa, lite kunniga, och med sin tid). Anledningarna är flera, men jag nämner bara risken för resistens här.
Den som är seriös har en bra kontakt med en bra vetrinär och har en kontinuerlig kommunikation omrkign hundens/hundarnas avmaskning. Samt lämnar avföringsprov för att kolla nödvändigheten.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|