CITAT (Motti @ 18-02-2011, 23:34)

Jag har väldigt svårt att köpa det där med "fattig" att man kan ha väldigt små medel det förstår jag men för mig är fattig när man inte har mat på bordet och ingen i Sverige behöver svälta i dag.Att barn inte har dator nyaste kläderna mobil osv är ju inte svält eller fattigdom,tror många av oss här har varit mindre bemedlade men ingen av oss har svultit.allt handlar om hur du förvaltar de pengar du tjänar eller får i bidrag.vi svenskar överkonsumerar och skaffar en massa skit som vi inte behöver,vi levde på en lön när vi byggde hus jag var hemma hos barnen men man får rätta mun efter matsäck man kan inta både ha kakan och äta den .Varför försvinner det alltid en massa tex här på odla när jag skriver ,nu orkar jag inte skriva om allt igen

Är man arbetslös en längre tid så har man inte A-kassa, är man sjukskriven och utförsäkrad så har man ingen inkomst där heller. Man får visst i Sverige svälta för alla är inte berättigade till bidrag.
Nära bekant var i ekonomisk svårighet. En är utförsäkrad och inget från A-kassan, en jobbar och 2 barn runt 19-20 som pluggar. Inkomten netto ca 16000/mån.
Äger hus som kostar då ca 5-7000 / mån kvar i lån + el. Bil finns för att kunna ta sig till arbetet. Försökte få bidrag men där svarade soss att de hade inga pengar kvar den månaden så kom igen nästa. Fick samma svar månaden efter. Då även påstod de att pengarna skulle räcka till bensin kör ca 12 mil/dag + mat/hygienart. m.m. till 4 vuxna och hyra för deras norm var endast 6000 sedan att de hade blivit efter med lånen och fick skuld på banken det brydde de sig inte om. Huset har de till försäljning men vem har råd att köpa idag när arbetslösheten är stor och det kom nya regler om en högre handpenning vid köp av hus och nu även högre räntor som sparkar undan benen för eventuella köpare.
Som tur är har de räddats av ett under några månader framöver för det gick att överklaga sjukskrivningen men hjälp av en underbar läkare så det kom in några månader redroaktivt också så de kunde rädda sig från kronofogden.
Men som någon annan skrev säljer man huset som kostar då ca 5-8000 kr/mån med allt så ska man då hyra typ 4 rum o kök det kostar där vi bor ca 7-9000 kr och då förstår jag inte skillnaden i bidrag m.m. för den familjen kommer att må ändå sämre om det blir sittande i en lägenhet utan trädgård.
Vi kommer också att vara i den sisten i mars blir min sambo utförsäkrad då ska min lilla pension räcka till huslån, mat, el (sista räkningen ca 9000 för 2 mån.) jag får netto 12000,00/mån. Vi kommer att stå inför detta med att sälja och hyra och vi klarar oss kanske med en hyra på 5000 kr/mån + el. men det kommer att bli tungt och svårt.
Fattiga är man när allt rasar och man har inte mer än möjligen man för dagen och inget annat.