CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 00:23)

Jag skulle fortfarande vilja se en konkret månadsbudget för en familj som inte har råd att låta barnen äta. Är inte föräldrarna missbrukare, papperslösa invandrare eller liknande vägrar jag att tro på saken innan jag ser siffror eller får en förklaring.
Det är ju i smått omöjligt att ställa fram en sån budget eftersom olika har olika förutsättningar.
Du har en stor grupp människor i Sverige som inte är missbrukare, inte illegala invandrare...du har även en stor del människor som är arbetslösa eller sjukskrivna. Vad gäller kategorin arbetslösa så finns det en stor spännvidd i ekonomiska förutsättningar.
Någon som är arbetslös och inte uppfyllt arbetsvillkoret för att få ersättning från a-kassa kan ha rätt till en dagersättning om 223kr/dag (före skatt), för den som har eller har haft a-kassa kan ersättningen variera mellan 320-680kr/dag (före skatt) och dessa siffror gäller då dem som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program på heltid.
Sedan ska du ju även ha i åtanke att det varierar inom samma ersättningsgrupp beroende på hur länge vederbörande varit i åtgärd, ju längre du står utanför arbetsmarknaden sjunker ersättningen. En färsk arbetslös lyfter 80% av tidigare lön (men max 680:-) och ju längre du står utanför arbetsmarknaden desto mer sjunker inkomstbidraget och detta går då i tre steg 80%, 70% och slutligen 65% (där hittar du de svenskar som idag deltar i olika Fas3-projekt).
Jag kan ju ta mina egna siffror som exempel och då lyfter inte jag maxbelopp och ligger inte heller i botten. En ersättning om 80% för mig skulle ligga på 579:- (424:- efter skatt), men nu är jag nere på ersättningsnivå 65% och då säger siffrorna istället 471:-/dag (355:- efter skatt). Sedan har man ju då en inkomst som är kalenderstyrd, vissa månader med färre dagar får man alltså mindre än andra månader...en månad om 21 arbetsdagar ger 7560:- efter skatt.
Sen har du ju fler faktorer att räkna in om man är arbetslös med barn, då får du ju lägga till barnbidrag, ev. underhållsbidrag osv till denna inkomst men de tycker jag du ska bortse totalt ifrån eftersom det är något även lönearbetarna får. De "extra" kronorna ät dessutom upp av omsorgsavgifter på nolltid.