Jag tycker också väldigt mkt om kål - och har provat flera olika sorter: Grönkål och broccoli är det jag lyckas bäst med tycker jag, vitkålen blir inte så stor, men väldigt väldigt god. Brysselkålen kräver så mkt plats och näring - jag misslyckades med den innan jag visste det. Kålrabbi och majrova har jag inte provat. Blomkål gick sådär, de kräver väldigt jämn vattning och jag som odlar på sommarstället har svårt att få till det bra på vårarna.
Kål vinner på att förodlas, så att man planterar ut plantor - det tycker i alla fall jag (jag förgror min kål under lysrör c:a 7 veckor före utplanteringstid). Och när de planterats ut i jorden är de bland de mest platskrävande, och näringskrävande man kan odla, det är bra att veta innan man börjar. Och på sensommaren är det verkligen ett gissel med alla fjärilslarver som äter och äter om man inte ser upp (dessutom var åkersniglar i år ett gissel för min vitkål - jag plockade sniglar nere mellan där det är så trångt...). I år ska jag satsa på nematoder som ska hjälpa mot fjärilslarverna!
Redigerat av EKLO: 20-02-2011, 14:28
|