Det tog ett tag att läsa allt

För mig tar det vår till höst att få färdig komposterad jord, jag har en "Greenline Master" tror jag att det heter, dvs. en "varmkompost". Jag tror att det har en betydelse att den är isolerad. Att ha frigolit skivor på insidan av pallkragen (istället för att måla...) vinner du säkert tid på.
Vad menar du med "hushållskompost"? Jag blandar allt hushållskompost med trädgårdsavfall. Jag har också en kompostkvarn som malar ner allt från trädgården: kvistar, ogrås, all "rens" från rabatten.
Det gör också säkert att det går snabbare att kompostera. Varför ha en separat hushållskompost?
Jag lägger inte i sånt som lockar sork och mus, dvs jag lägger i bara vegetabilisk.
Men då har jag också kompost "hämtning" från kommunen för att lägga sånt i (fettet från kött, t.ex)
CITAT
2. Förstår att man flyttar trädgårdsavfall ett steg varje gång det är lämpligt tills det blir jord
Man flyttar inte, man lämnar fack-1 och börjar fylla på fack-2 så att fack-1 kan eftermogna.
Men, hur "klar" komposten är beror på hur du tänker använda den.
När jag säger att min är färdig under en säsong, det är på en sån skick att lägga på ytan i rabatten, för jordförbättring och att öka mullhalten.
Om fack-2 är nu full, och du ska börjar använda innehållet av fack-1, det som är högs upp är "mindre klar" än längst ner. Så översta lagret ska man föra över till fack-3, som är tomt.
Det ska vara mark kontakt, så ingen marksten längst ner, bara nät, eller ingenting alls om du undviker kött rester. Kvistar längst ner, och sen blanda alltid in "grönt" (kväverikt) med allt "dött" och torr (kolrikt). En balans ger en bra kompost och snabb nerbrytning. En fungerande kompost ryker när man rör om, 60-70 grader blir det inuti. Jag tror inte att det kan bli så i en galler kompost.
Om hushållskomposten är allt som kommer från köket, enbart, blir det för blöt, inte tillräckligt med kol (torra kvistar eller löv)
Så... Min råd är att ha tre fack med lock, isolera med frigolit, och blanda trädgårdsavfall med hushållsavfall om du kan begränsa till vegetabilisk.
Och eftersom du använder pallkrage som du kan bygga på nolltid, det racker med ett fack att börja med!